Projektin raportointi
Tarkista raportoinnin aikataulu rahoituspäätöksestä ja tee raportti asiointipalvelussa.
Toimita kaikki liitteet, myös palkkaerittely, aina asiointipalvelun kautta. Palkkasalaisuuden säilymisen varmistamiseksi palkkaerittelyä ei voi ladata luettavaksi asiointipalvelussa. Muistathan tallentaa palkkaerittelyn myös itsellesi; kaikki projektin asiakirjat ja muu projektin valvonnan ja tarkastuksen kannalta tarpeellinen aineisto (sisältää henkilökohtaisesti pidetyn työajanseurannan vahvistusmerkintöineen silloin kun sellaista edellytetään) on säilytettävä vähintään kymmenen vuoden ajan projektin viimeisestä maksuerästä.
Keskustele raportointiaikataulun muutoksista etukäteen projektisi yhteyshenkilön kanssa. Hae projektimuutosta asiointipalvelussa.
Projektin vastuullinen johtaja raportoi projektin etenemisen ja syntyneet kustannukset asiointipalvelussa. Tilintarkastaja tai kustannustilityksen yhteyshenkilö vahvistaa projektille syntyneet kustannukset.
Business Finland maksaa rahoituksen raportin perusteella. Rahoitus pyritään maksamaan pk-yrityksille kolmen viikon kuluessa, suurille yrityksille kahden kuukauden kuluessa sekä tutkimusorganisaatioille kolmen kuukauden kuluessa raportin saapumisesta.
Projektin vastuullinen johtaja raportoi projektin etenemisen ja kustannukset sovitun raportointiaikataulun mukaisesti. Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Ulkomaalaiset rahoituksen saajat eivät voi tunnistautua Suomi.fi-palvelun kautta, joten he eivät voi raportoida asiointipalvelussa.
Ulkomaisella rahoituksen saajalla on aina apunaan suomalainen tuotantokoordinaattoriyritys, joka vastaa palveluiden hankinnasta, kustannusten seurannasta sekä osaltaan myös raportoinnista:
Tarkista tarkemmat kustannusten hyväksymiseen liittyvät yksityiskohdat rahoituspäätökseen sovellettavista rahoitusehdoista. Rahoitusehdot löydät asiointipalvelusta.
Raportointi tehdään rahoituspäätöksen aikataulun mukaisesti asiointipalvelun kohdassa Raportointi. Projektin vastuullinen johtaja vastaa projektin raportoinnista.
Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Kuvaa raportissa yrityksen taloutta, vertaa projektin toteutusta suunnitelmaan sekä asetettuihin tavoitteisiin, sekä mahdollisia muutoksia suunnitelmaan. Kirjaa kustannussivulle tilitysjaksolla kertyneet projektille kuuluvat ja hyväksyttävät kustannukset suoriteperusteisesti ja maksettuina.
DTA-rahoituksesta on tehty erillinen ohje projektin toteuttamiseen ja raportointiin: DTA-projektin toteutus ja raportointi.
Raportoinnin liitteenä on toimitettava projektikohtainen pääkirja tai muu tositekohtainen erittely (esimerkiksi lomake tositekohtaista erittelyä N6) sekä palkkaerittely (palkkaerittely Y4). Jos jaksolta on tilitetty konserniostoja, niiden osalta tulee toimittaa lomakkeella erillinen intressitilitys (lomake Y3+Y5) ja mahdollinen konserniyhtiön täyttämä palkkaerittelylomake. Jakso- ja loppuraportin yhteydessä on toimitettava lisäksi tilintarkastajan tarkastusraportti, myös konserniyhtiön osalta. Rahoittaja hyväksyy kustannukset lopullisesti vasta sen jälkeen, kun se on saanut tilintarkastajan tarkastusraportin.
Jaksorahoitteisissa projekteissa rahoituksen saajan on jakson päättyessä toimitettava seuraavaa jaksoa koskevat pakolliset liitteet: projektisuunnitelma, kirjanpitoajo, kassavirtaennuste ja liiketoimintasuunnitelma. Seuraavaan vaiheeseen liittyvät liitteet on toimitettava viimeistään päättyneen jakson raportoinnin yhteydessä määräpäivään mennessä. Jaksoraportti toimitetaan viimeistään yhden kuukauden kuluessa jakson päättymisestä. Viimeisen jakson päättyessä toimitetaan loppuraportti neljän kuukauden kuluessa.
Työaika voidaan arvioida prosentteina kokonaistyöajasta. Jos rahoituksen saaja saa samanaikaisesti muuta Business Finlandin myöntämää rahoitusta, jokaisen molemmille projekteille työtä tekevän henkilön on pidettävä tuntitasoista työajanseurantaa.
Palkkaerittelyn kokonaisrahapalkoissa ilmoitetaan kaikki ennakkopidätyksen alaiset rahapalkat, mukaan lukien lomarahat/-korvaukset. Myös maksetut bonukset ja tulospalkkiot voidaan sisällyttää palkkakustannuksiin, mikäli ne ovat vakiintunut käytäntö yrityksessä. Projektin työajaksi ilmoitetaan projektille tehdyn ajan tuntimäärä.
Muut kuin palkka- ja henkilösivukustannukset raportoidaan ostoina kustannuslajeilla 'Ostot sisämarkkina-alueella' tai 'Ostot sisämarkkina-alueen ulkopuolelta'. Laskun lähettäjämaan perusteella määrittyy, ovatko kustannukset sisämarkkina- vai muita ostoja.
Ostoja samaan konserniin kuuluvilta yhtiöiltä voidaan hyväksyä vain, jos rahoituspäätöksessä on niistä erityisehto. Konserniyhtiön tulee toimittaa omat erilliset tilitykset sekä tilintarkastajan raportti jaksoraportin yhteydessä. Tutustu: Ostot konserni- ja intressiyritykseltä.
Ostot muilta intressiyrityksiltä eivät ole hyväksyttäviä kustannuksia.
DTA-projekteissa yleiskustannuksia ei tilitetä laskennallisella yleiskustannuskertoimella, mutta välttämättömiä tila-, työkone-, puhelin- ynnä muita kustannuksia voidaan hyväksyä projektille suorina kustannuksina.
Vähintään 10 prosenttia myönnetystä avustuksesta maksetaan vasta sen jälkeen, kun jaksoraportti on hyväksytty.
Jos DTA-projektille on myönnetty lainaa, niin tällöin Valtiokonttori hoitaa lainaan liittyvät käytännön järjestelyt. Lainan ensimmäinen erä voidaan maksaa ennakkona, kun rahoituksen saaja on allekirjoittanut Valtiokonttorilta saamansa velkakirjan. Oikeus myönnettyyn rahoitukseen raukeaa, jos rahoituksen saaja ei ole toimittanut Valtiokonttorin pyytämiä asiakirjoja eikä allekirjoittanut velkakirjaa kuuden kuukauden kuluessa lainaennakon maksatuspäätöksen päivämäärästä. Laina on nostettava Valtiokonttorista kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun loppuraportin jälkeinen maksatuskirje on päivätty.
Lainan viimeinen erä on vähintään 20 prosenttia myönnetyn lainan pääomasta.
Tarkista tarkemmat kustannusten hyväksymiseen liittyvät yksityiskohdat rahoituspäätökseen sovellettavista rahoitusehdoista. Rahoitusehdot löydät asiointipalvelusta.
Raportointi tehdään rahoituspäätöksen aikataulun mukaisesti asiointipalvelun kohdassa Raportointi. Projektin vastuullinen johtaja vastaa projektin raportoinnista.
Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Rahoituksen saajan on toimitettava loppuraportin yhteydessä riippumattoman tilintarkastajan tarkastusraportti, joka koskee koko projektin kestoaikaa. Määrämuotoinen raporttipohja löytyy Business Finlandin verkkosivuilta. Jos ostolaskujen määrä hankkeessa on enintään viisi, tarkastusraportti voidaan korvata liittämällä raporttiin pääkirjan ote projektikirjanpidosta, kopiot ostolaskuista ja maksutositteet, joissa on pankin arkistointitunnus ja joista ilmenee, että laskut on maksettu. Tarkastusraportti tulee toimittaa kuitenkin aina, kun projektille raportoidaan rahapalkkoja. Konserni- tai intressiyrityksen tulee aina toimittaa tilintarkastajan tarkastusraportti heille projektista aiheutuneista kustannuksista.
Rahoittaja maksaa rahoituksen hyväksytyn ja määräaikaan mennessä toimitetun raportin perusteella. Oikeus myönnettyyn rahoitukseen tai sen osaan raukeaa, jos rahoituksen saaja ei toimita raportteja tai pyydettyjä lisätietoja rahoituspäätöksessä ilmoitettuun tai rahoittajan erikseen antamaan määräaikaan mennessä.
Tarkemmat kustannusten hyväksymiseen liittyvät yksityiskohdat voi tarkistaa rahoituspäätökseen liittyvistä rahoitusehdoista. Projektisi rahoitusehdot löydät asiointipalvelusta.
Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Taloushallinnon henkilö, esimerkiksi kirjanpitäjä, vahvistaa kustannukset lomakkeella Kustannustilityksen yhteyshenkilön vakuutus, joka toimitetaan loppuraportin liitteenä.
Hyväksyttäviä kustannuksia ovat vain ostettavat palvelut, projektille ei voi hyväksyä palkkakustannuksia.
Pääsääntöisesti kaikkien kustannusten tulee syntyä projektin kestoaikana, mutta messuihin liittyvät rekisteröinti- ja varauskustannukset voidaan hyväksyä, vaikka kulut syntyisivät jo ennen hakemuksen jättämistä.
Lue lisää hyväksyttävistä kustannuksista ja raportoinnin yksityiskohdista rahoitusehdoista. Löydät projektisi rahoitusehdot asiointipalvelusta.
Koska Group Explorer -projektissa on kyse yritysryhmästä, niin loppuraportit käsitellään samanaikaisesti. Tämän vuoksi eri loppuraportit on toimitettava Business Finlandille mahdollisimman yhtä aikaa. Raporttien arvioinnissa kiinnitetään huomiota projektin ja sille asetettujen tavoitteiden sekä erityisesti yritysten välisen yhteistyön toteutumiseen.
Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Taloushallinnon henkilö, esimerkiksi kirjanpitäjä, vahvistaa kustannukset lomakkeella Kustannustilityksen yhteyshenkilön vakuutus, joka toimitetaan loppuraportin liitteenä.
Hyväksyttäviä kustannuksia ovat vain ostettavat palvelut, projektille ei voi hyväksyä palkkakustannuksia.
Lue lisää hyväksyttävistä kustannuksista ja raportoinnin yksityiskohdista rahoitusehdoista. Löydät projektisi rahoitusehdot asiointipalvelusta.
Raportointi tehdään rahoituspäätöksen aikataulun mukaisesti asiointipalvelun kohdassa Raportointi. Projektin vastuullinen johtaja vastaa projektin raportoinnista.
Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Taloushallinnon henkilö, esimerkiksi kirjanpitäjä, vahvistaa kustannukset lomakkeella Kustannustilityksen yhteyshenkilön vakuutus, joka toimitetaan loppuraportin liitteenä.
Tarkemmat kustannusten hyväksymiseen liittyvät yksityiskohdat voi tarkistaa rahoituspäätökseen liittyvistä rahoitusehdoista. Projektisi rahoitusehdot löydät asiointipalvelusta.
Raportointi tehdään rahoituspäätöksen aikataulun mukaisesti asiointipalvelun kohdassa Raportointi. Projektin vastuullinen johtaja vastaa projektin raportoinnista.
Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Asiointipalvelussa tehtävän raportin liitteenä Business Finlandille on toimitettava riittävät tiedot EU:n komissiolle tehtävää raportointia varten. Tästä saat lisätietoa projektisi yhteyshenkilöltä.
Loppuraportin yhteydessä on toimitettava tilintarkastajan tarkastusraportti.
Jokaisen projektille työtä tekevän henkilön on pidettävä tuntitasoista työajanseurantaa projektille tekemästään työstä. Työajanseuranta koskee myös henkilöitä, joille maksetaan työkorvausta. Palkkoja raportoitaessa raportin liitteenä on toimitettava palkkaerittely (Y4).
Henkilösivukustannuksiksi voidaan hyväksyä projektin kustannusarvion mukainen prosenttiosuus (enintään 50 %) maksetuista, tehollisen työajan palkoista, jotka on hyväksytty projektille.
Projektisuunnitelman ja rahoitusehtojen mukaisia ostopalveluita voidaan hyväksyä projektin kustannuksiksi.
Ennen rahoitushakemuksen jättämistä projektin toteuttamista varten tilattu hankinta voidaan hyväksyä vain, jos tilaussopimuksessa tai kauppakirjassa on ehto siitä, että hankinta peruuntuu, jos rahoituspäätös on kielteinen. Kustannukset ovat tällöinkin hyväksyttäviä vasta aikaisintaan rahoitushakemuksen jättämispäivästä alkaen.
Investointihankkeessa ei saa ennen rahoitushakemuksen jättämistä olla aloitettu rakentamistyötä tai tehty sellaista sitovaa päätelaitetilausta tai investointipäätöstä taikka muuta sitoumusta, joka tekee hankkeesta peruuttamattoman.
Tarkemmat kustannusten hyväksymiseen liittyvät yksityiskohdat voi tarkistaa rahoituspäätökseen liittyvistä rahoitusehdoista. Projektisi rahoitusehdot löydät asiointipalvelusta.
Raportointi tehdään rahoituspäätöksen aikataulun mukaisesti asiointipalvelun kohdassa Raportointi. Projektin vastuullinen johtaja vastaa projektin raportoinnista.
Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Jokaisen projektille työtä tekevän henkilön on pidettävä tuntitasoista työajanseurantaa projektille tekemästään työstä. Työajanseuranta koskee myös henkilöitä, joille maksetaan työkorvausta. Palkkoja raportoitaessa raportin liitteenä on toimitettava palkkaerittely (Y4).
Loppuraportin yhteydessä on toimitettava tilintarkastajan tarkastusraportti.
Projektin kustannukseksi voidaan investointituessa ja toimintatuessa hyväksyä näihin toimintoihin suoraan osallistuvan ja siinä avustavan henkilöstön rahapalkat. Palkat raportoidaan rahoitusehtojen ja Y4-palkkaerittelyn ohjeistuksen mukaisesti.
Projektin kustannukseksi voidaan hyväksyä ostetut palvelut, jotka liittyvät suoraan projektisuunnitelman mukaisiin klusteriorganisaation toimintoihin. Investointituessa hyväksyttäviä kustannuksia ovat lisäksi aineettomaan omaisuuteen tehtäviin investointeihin liittyvät kustannukset. Aineettomalla omaisuudella tarkoitetaan patentteja, lisenssejä, muita immateriaalioikeuksia ja tietotaitoa.
Investointituessa hyväksyttäviä kustannuksia voivat olla projektisuunnitelman mukaiset aineellisen omaisuuden hankintakustannukset. Aineellisella omaisuudella tarkoitetaan maa-alueita, rakennuksia ja laitoksia sekä koneita ja laitteita. Aineellisen omaisuuden hankintakustannukset kirjataan kustannusarvion kohtaan Laiteostot. Rahoittaja voi hyväksyä projektin suorana kustannuksena aineellisen omaisuuden hankintamenon, kun se on pääosin projektin käytössä. Jos tätä aineellista omaisuutta käytetään projektin lisäksi muussa toiminnassa, hankintameno hyväksytään siltä osin kuin sitä käytetään projektissa. Pääasiassa projektin käytössä olevien rakennusten, koneiden ja laitteiden vuokrauskustannukset voidaan hyväksyä niiltä osin kuin laitteita käytetään projektissa.
Erittele aina investointi- ja toimintakustannukset lomakkeella Innovaatioklusterin investointi- ja toimintakustannusten erittely.
Innovaatioklusterin infran rakentamiseen tai parantamiseen liittyviä intressiostoja ei hyväksytä. Projektille ei myöskään hyväksytä intressiostoja yrityksiltä, jotka ostavat klusterin palveluita, maksavat klusterin infran käytöstä, maksavat jäsenmaksua tai rahoittavat projektia. Rajoitus koskee myös tilanteita, joissa saman konsernin muut yhtiöt osallistuvat suoraan tai välillisesti projektin rahoittamiseen.
Jos projektissa tehdään hankintoja intressiyhtiöltä, tutustu ohjeisiin.
Jos projektinne kuuluu Suomen kestävän kasvun ohjelmaan (RRF), lue vielä:
Kun tuensaajana on hankintalain 5 §:ssä tarkoittama hankintayksikkö, joka hankkii tavaroita tai palveluita projektiinsa, Business Finlandin tulee RRF-asetuksen mukaisesti kerätä tiedot hankintayksikön projektiin liittyvän palvelun tai tavaran toimittajasta (toimeksisaajasta) ja tämän mahdollisista alihankkijoista. Alla olevalla lomakkeella ilmoitat tavaroita tai palveluita toimittavan organisaation (ts. toimeksisaajan) tiedot sekä toimeksisaajan alihankkijat raportoinnin yhteydessä.
Tiedot toimeksisaajista ja alihankkijoista kerätään suoraan projektiin liittyvien palveluiden ja tavaroiden (aine- ja tarvikekustannukset, laiteostot, ostetut palvelut ja muut kustannukset) toimittajista. Lomaketta ei tarvitse toimittaa henkilösivu- ja yleiskustannusluonteisten tukipalveluiden (esim. hallinnon palvelut) eikä matkustamiseen liittyvien palveluiden toimittajista tai jos raportointijaksolla tilitetään suorina kustannuksina ainoastaan rahapalkkoja.
Business Finland tarkastaa toimeksisaajien tosiasiallisten omistajien ja edunsaajien tiedot suoraan PRH:n ylläpitämästä tietopalvelusta. Pyydettäessä Business Finlandille on toimitettava myös toimeksisaajien tosiasiallisten omistajien ja edunsaajien etu- ja sukunimet sekä syntymäajat, elleivät nämä ole löydettävissä kaupparekisteristä. Lisätietopyyntöjen välttämiseksi tuen saajan on muistutettava toimeksisaajaa huolehtimaan rahanpesulain edellyttämällä tavalla edunsaajailmoituksen tekemisestä sekä muuttuneiden edunsaajatietojen ilmoittamisesta kaupparekisteriin (PRH-Kaupparekisteri-Edunsaajailmoitus).
Sivun oikealta palstalta löytyy myös lomake 'Vuotuisen työajan ilmoitus', joka täytetään tarvittaessa raportoinnin yhteydessä, kun projekti on saanut rahoitusta hauissa:
Tarkemmat kustannusten hyväksymiseen liittyvät yksityiskohdat voi tarkistaa rahoituspäätökseen liittyvistä rahoitusehdoista. Projektisi rahoitusehdot löydät asiointipalvelusta.
Innovaatioseteli-projektit raportoidaan yritysten de minimis -rahoitusehtojen ehtojen mukaisesti. Tutustu rahoitusehtoihin ennen kuin laadit raportin.
Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Tee loppuraportti asiointipalvelussa. Voit lähettää loppuraportin heti kun projekti on toteutettu ja palveluntuottajan lasku on maksettu.
Lue lisää hyväksyttävistä kustannuksista ja raportoinnin yksityiskohdista rahoitusehdoista. Löydät projektisi rahoitusehdot asiointipalvelusta.
Raportointi tehdään rahoituspäätöksen aikataulun mukaisesti asiointipalvelun kohdassa Raportointi. Projektin vastuullinen johtaja vastaa projektin raportoinnista.
Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Toimita ensimmäisen väliraportin liitteenä kuvaus, miten projektikirjanpito on järjestetty. Kuvauksen tarkoituksena on varmistaa, että projektikirjanpito täyttää rahoitusehtojen vaatimukset. Raportista löydät esimerkkejä, joihin kuvauksen pitää vastata.
Tarkista myös, onko rahoituspäätöksessä kustannuksia koskeva erityisehto.
Aloita loppuraportin tekeminen hyvissä ajoin. Loppuraporttiin liittyy myös seurantakysymyksiä, joilla kartoitetaan projektin tuloksia ja vaikutuksia laajemmin. Varaa aikaa myös tilintarkastajalle: tilintarkastaja tarkastaa projektin kustannukset ja kirjanpidon ja tarkastusraportti liitetään loppuraporttiin. Tarkastukseen löytyy omat ohjeet Tilintarkastajien sivulta.
Rahoittaja maksaa rahoituksen hyväksytyn ja määräaikaan mennessä toimitetun raportoinnin perusteella. Oikeus myönnettyyn rahoitukseen tai sen osaan raukeaa, jos rahoituksen saaja ei toimita raportteja tai pyydettyjä lisätietoja rahoituspäätöksessä ilmoitettuun tai rahoittajan erikseen antamaan määräaikaan mennessä.
Ensimmäinen maksuerä voidaan maksaa, kun rahoituksen saaja on tehnyt sitovan laitetilauksen ja aloittanut rakentamisen sekä kun kustannuksista vähintään 20 prosenttia on maksettu. Viimeinen maksuerä voidaan maksaa, kun hanke on valmistunut ja loppuraportti on hyväksytty. Viimeinen maksuerä on vähintään 20 prosenttia myönnetystä avustuksesta. Investoinnin tulee olla kokonaan toteutettu ennen viimeisen erän maksamista. Viimeisen erän maksamisen edellytyksenä on hankkeen hyväksytty loppuraportti hankkeen tuloksista ja hyödyntämismahdollisuuksista sekä varojen käytöstä.
Teollisuuden tuotantoprosessien vähähiilistämiseen tai energiatehokkuustoimenpiteisiin myönnetyllä avustuksella rahoitettavan laitoksen tai laitteiston on oltava valmis ja toiminnassa 36 kuukauden kuluessa avustuksen myöntämispäivästä. Myönnetyn avustuksen määrästä vähennetään avustusta maksettaessa yksi prosentti jokaista 36 kuukauden aikarajan ylittävää täyttä kuukautta kohden myönnetyn avustuksen kokonaismäärään asti. Vähennystä avustuksen määrästä ei kuitenkaan tehdä, jos viivästyminen on johtunut avustuksen saajasta riippumattomasta odottamattomasta syystä.
Tarkemmat kustannusten hyväksymiseen liittyvät yksityiskohdat voi tarkistaa rahoituspäätökseen liittyvistä rahoitusehdoista. Projektisi rahoitusehdot löydät asiointipalvelusta.
Organisaation projektille valtuuttama henkilö voi lähettää raportin asiointipalvelussa, kun hän on kirjautunut palveluun Suomi.fi-tunnistautumisella. Vastuullisen johtajan on huolehdittava, että projektin eteneminen raportoidaan rahoitusehdoissa edellytetyllä tavalla.
Raportoi kaikki projektissa syntyneet projektisuunnitelman ja rahoitusehtojen mukaiset kustannukset, vaikka kustannukset ylittäisivät kustannusarvion.
Väliraportin perusteella alustavasti hyväksytyt kustannukset käsitellään uudestaan loppuraportoinnin yhteydessä, jolloin Business Finland arvioi kustannusten hyväksyttävyyden lopullisesti. Silloin myös projekteissa, joissa vaaditaan tilintarkastajan tarkastusraportti, raportti on rahoittajan käytettävissä.
Julkisen tutkimuksen projektit raportoidaan pääsääntöisesti kaksi kertaa vuodessa: 31.8. (raportointijakso 1.1.-30.6.) ja 28.2. (raportointijakso 1.7.-31.12.). Loppuraportin määräaika on neljä kuukautta. Tarkista raportointiajat rahoituspäätöksestä.
Co-Creation-projekteissa lähetetään ainoastaan loppuraportti rahoituspäätöksessä ilmoitettuun määräaikaan mennessä.
Kustannukset raportoidaan sillä kustannustilityksen rivillä, johon ne rahoituksen saajan kirjanpidon perusteella kuuluvat.
Business Finland voi hyväksyä projektin toteuttamisesta aiheutuneita kustannuksia silloin kun ne ovat
Projektille voidaan hyväksyä projektin tehollisen työajan palkkakustannuksia. Jokaisen projektille välitöntä työtä tekevän henkilön on pidettävä projektin tunneista vähintään tuntitasoista työaikakirjanpitoa. Projektille tehdyt työtunnit on kohdistettava toteutuneiden tuntien mukaisesti niille päiville, joina työ on tehty. Työntekijän esihenkilön tai muun henkilön, jolle tehtävä työjärjestyksen mukaan kuuluu, on vahvistettava kohdistetut tunnit vähintään kerran kuukaudessa.
Julkisen tutkimusorganisaation on noudatettava hankintalakia. Tutustu ohjeeseen Hankintalaki, EU:n valtiontukisäännökset ja Business Finlandin myöntämä rahoitus.
Projektille tehtävien hankintojen tulee olla projektisuunnitelman ja rahoitusehtojen mukaisia. Huolehdi, että ostolaskuissa on aina selkeä kuvaus ostetusta palvelusta, jotta raportointitilanteessa on helppo varmistua hankinnan kuulumisesta projektille.
Kuvaa Raportin Sisältö-kentässä lyhyesti (max. 200 merkkiä) hankinnan sisältö ja tarvittaessa mihin tehtävään tai työpakettiin raportoitavat kustannukset, kuten laitehankinnat ja merkittävimmät ostopalvelut, liittyvät. Projektin edistymistä ja toteuttamista raportoivien projektihenkilöiden toivotaan kommentoivan toteutuneita resursseja, kustannuksia ja hankintoihin liittyviä tapahtumia sisältöraportilla, mutta sisältöraportin kommentit eivät poista tarvetta eritellä kustannuksia myös Hankinnat-kohdassa ja tarvittaessa lisätietokentässä.
Lisätietokentässä eritellään edelleenkin myös muiden kustannusten erä.
Muissa kuin Co-Creation-projekteissa projektin ensimmäiseen raporttiin on liitettävä ohjausryhmän ensimmäisen kokouksen pöytäkirja. Pöytäkirjasta on käytävä ilmi, että ohjausryhmä on vahvistanut projektisuunnitelman, kustannusarvion ja rahoitussuunnitelman päätöksen mukaisena. Pöytäkirjaan on kirjattava myös ohjausryhmän kokoonpano.
Muiden kuin valtion budjettitalouden piiriin kuuluvien virastojen ja laitosten tulee toimittaa tilityksen liitteenä palkkaerittely aina, kun palkkoja tilitetään. Palkkaerittelynä käytetään lomaketta T4, ellei muuta ole erikseen sovittu. Palkkaerittely toimitetaan kuitenkin kaikissa RRF-rahoitusta saaneissa projekteissa.
Muiden kuin valtion budjettitalouden piiriin kuuluvien virastojen ja laitosten tulee toimittaa loppuraportin yhteydessä tilintarkastajan tarkastusraportti, jos projektin rahoituspäätöksessä hyväksytyn kustannusarvion loppusumma on yli 500.000 euroa. Tilintarkastajan tarkastusraportti toimitetaan kuitenkin kaikissa RRF-rahoitusta saaneissa projekteissa.
Loppuraportoinnin yhteydessä on toimitettava myös erillinen vapaamuotoinen sisältöraportti, jossa kuvataan laajasti projektin keskeiset tulokset ja johtopäätökset. Loppuraportissa esitellyt projektin tulokset ovat julkisia. Tulosten raportoinnin kannalta olennainen tieto, johon sisältyy salassa pidettävää tietoa, tulee esittää erillisessä, ei julkaistavassa liitteessä.
Raportin liitteenä toimitetaan ainoastaan pyydetyt liitteet.
Jos projektinne kuuluu Suomen kestävän kasvun ohjelmaan (RRF), lue vielä:
Sivun oikealta palstalta löytyy myös lomake 'Vuotuisen työajan ilmoitus', joka täytetään tarvittaessa raportoinnin yhteydessä, kun projekti on saanut rahoitusta hauissa:
Tarkemmat kustannusten hyväksymiseen liittyvät yksityiskohdat voi tarkistaa rahoituspäätökseen liittyvistä rahoitusehdoista. Projektisi rahoitusehdot löydät asiointipalvelusta.
Vastuullisen johtajan on huolehdittava, että projektin eteneminen raportoidaan rahoitusehdoissa edellytetyllä tavalla. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on organisaation edustamisoikeus.
Raportoi kaikki projektissa syntyneet projektisuunnitelman ja rahoitusehtojen mukaiset kustannukset. Väliraportin perusteella alustavasti hyväksytyt kustannukset käsitellään uudestaan loppuraportoinnin yhteydessä. Business Finland arvioi kustannusten hyväksyttävyyden lopullisesti vasta sen jälkeen, kun se on saanut tilintarkastajan tarkastusraportin.
Kustannukset hyväksytään enintään siltä osin kuin ne noudattavat laajuudeltaan ja suuruudeltaan organisaation tavanomaista tasoa.
Jokaisen projektille välitöntä työtä tekevän henkilön on projektin keston ajan pidettävä tuntitasoista työajanseurantaa projektille tekemästään työstä. Tehdyt työtunnit on kuukausittain kohdistettava niille päiville, joina työ on tehty. Raportoinnin yhteydessä jätetyn palkkaerittelyn jälkeen tehtyä työajanseurantaa ei hyväksytä. Työajanseuranta koskee myös henkilöitä, joille maksetaan työkorvausta.
Projektin vastuullisen johtajan tai työntekijän esihenkilön (tai henkilön, jolle tehtävä työjärjestyksen mukaan kuuluu) on vahvistettava työtunnit vähintään kerran kuukaudessa. Toimitusjohtaja tai projektin vastuullinen johtaja eivät voi itse vahvistaa omia työtuntejaan. Vahvistamisen tulee olla todennettavissa jälkikäteen.
Palkat raportoidaan palkkaerittelylomakkeelle Y4.
Projektille tehtävien hankintojen tulee olla projektisuunnitelman ja rahoitusehtojen mukaisia. Huolehdi, että ostolaskuissa on aina selkeä kuvaus ostetusta palvelusta, jotta raportointitilanteessa on helppo varmistua hankinnan kuulumisesta projektille. Jos laskulla on myös muuhun liiketoimintaan kuuluvia hankintoja, projektille ostettavan tuotteen tai palvelun pitää olla selkeästi eroteltavissa ostolaskun muista hankinnoista.
Jos projektissa tehdään hankintoja intressiyhtiöltä, tutustu: Ostot konserni- ja intressiyritykseltä. Intressitilityksellä sovelletaan samoja henkilösivu-ja yleiskustannuskertoimia kuin rahoituksen saajalla. Henkilösivukustannuskerroin on enimmillään 50 % ja yleiskustannuskerroin on enimmillään 20 %.
Julkisten toimijoiden on aina noudatettava hankintalakia. Tutustu ohjeeseen Hankintalaki, EU:n valtiontukisäännökset ja Business Finlandin myöntämä rahoitus.
Kustannukset raportoidaan sillä kustannustilityksen rivillä, johon ne rahoituksen saajan kirjanpidon perusteella kuuluvat.
Projektille on rahoituspäätöksessä hyväksytty henkilösivu- ja yleiskustannuskertoimet, joita käytetään myös raportoinnissa. Henkilösivukustannuskerroin on enimmillään 50 % ja yleiskustannuskerroin on enimmillään 20 %.
Loppuraportin yhteydessä toimitetaan tilintarkastajan tarkastusraportti. Jos tilintarkastuksesta aiheutuneita, laskutettuja ja maksettuja kustannuksia ei ole sisällytetty tilintarkastajan vahvistamiin projektikustannuksiin, tarkastuksen kustannuksista on toimitettava Business Finlandille laskukopio ja maksukuitti/ tiliotekopio.
Jos projektinne kuuluu Suomen kestävän kasvun ohjelmaan (RRF), lue vielä:
Kun tuensaajana on hankintalain 5 §:ssä tarkoittama hankintayksikkö, joka hankkii tavaroita tai palveluita projektiinsa, Business Finlandin tulee RRF-asetuksen mukaisesti kerätä tiedot hankintayksikön projektiin liittyvän palvelun tai tavaran toimittajasta (toimeksisaajasta) ja tämän mahdollisista alihankkijoista. Alla olevalla lomakkeella ilmoitat tavaroita tai palveluita toimittavan organisaation (ts. toimeksisaajan) tiedot sekä toimeksisaajan alihankkijat raportoinnin yhteydessä.
Tiedot toimeksisaajista ja alihankkijoista kerätään suoraan projektiin liittyvien palveluiden ja tavaroiden (aine- ja tarvikekustannukset, laiteostot, ostetut palvelut ja muut kustannukset) toimittajista. Lomaketta ei tarvitse toimittaa henkilösivu- ja yleiskustannusluonteisten tukipalveluiden (esim. hallinnon palvelut) eikä matkustamiseen liittyvien palveluiden toimittajista tai jos raportointijaksolla tilitetään suorina kustannuksina ainoastaan rahapalkkoja.
Business Finland tarkastaa toimeksisaajien tosiasiallisten omistajien ja edunsaajien tiedot suoraan PRH:n ylläpitämästä tietopalvelusta. Pyydettäessä Business Finlandille on toimitettava myös toimeksisaajien tosiasiallisten omistajien ja edunsaajien etu- ja sukunimet sekä syntymäajat, elleivät nämä ole löydettävissä kaupparekisteristä. Lisätietopyyntöjen välttämiseksi tuen saajan on muistutettava toimeksisaajaa huolehtimaan rahanpesulain edellyttämällä tavalla edunsaajailmoituksen tekemisestä sekä muuttuneiden edunsaajatietojen ilmoittamisesta kaupparekisteriin (PRH-Kaupparekisteri-Edunsaajailmoitus).
Sivun oikealta palstalta löytyy myös lomake 'Vuotuisen työajan ilmoitus', joka täytetään tarvittaessa raportoinnin yhteydessä, kun projekti on saanut rahoitusta hauissa:
Lue lisää hyväksyttävistä kustannuksista ja raportoinnin yksityiskohdista rahoitusehdoista. Löydät projektisi rahoitusehdot asiointipalvelusta.
Projektin vastuullinen johtaja raportoi projektin etenemisen ja kustannukset sovitun raportointiaikataulun mukaisesti. Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista.
Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Jokaisen projektille työtä tekevän henkilön on pidettävä tuntitasoista työajanseurantaa projektille tekemästään työstä. Työajanseuranta koskee myös henkilöitä, joille maksetaan työkorvausta. Palkat raportoidaan palkkaerittelylomakkeelle Y4.
Henkilösivukustannuksiksi voidaan hyväksyä projektin kustannusarvion mukainen prosenttiosuus (enintään 50 %) maksetuista, tehollisen työajan palkoista, jotka on hyväksytty projektille.
Yleiskustannuksia ei hyväksytä.
Kirjanpidossa tulee olla projektille kuuluvista hankinnoista ostolaskut, joissa on eritelty projektille ostettu tuote tai palvelu ja projektitunniste. Business Finland ei hyväksy ostojen kohdistamista projektille esimerkiksi prosenttiperusteisesti ostolaskun summasta.
Ostetuissa palveluissa voidaan hyväksyä myös investoinnissa tarvittavien laitteiden vuokrauksesta aiheutuvat kustannukset.
Hyväksyttäviä kustannuksia ovat projektisuunnitelman ja laskutuksen mukaisina:
Investointihankkeissa hyväksyttäviä kustannuksia ovat koneiden, laitteiden ja ohjelmistojen hankinnasta ja asennuksesta aiheutuvat kustannukset.
Käytettyinä ostetut koneet ja laitteet ovat hyväksyttäviä, jos käytetyn koneen tai laitteen hankintaan ei ole viiden edellisen vuoden aikana saatu julkista tukea. Rahoituksen saajan tulee selvittää viiden edellisen vuoden ajalta käytetyn koneen tai laitteen aikaisemmat omistajat ja niihin myönnetyt tuet. Viiden vuoden määräajan laskenta alkaa myyjän koneeseen tai laitteeseen saaman avustuksen viimeisimmästä maksatuspäivästä ja käytetty kone tai laite katsotaan hankituksi silloin, kun ostaja on tehnyt sitovan hankintapäätöksen (ostosopimus, tilaus, toimitus tai maksu).
Jos rahoituksen saaja saa projektin aikana tai välittömästi sen päättymisen jälkeen projektin Business Finlandille tilitettävillä kustannuksilla aikaansaatuja tuloja, sen on raportoitava Rahoittajalle niistä viipymättä, viimeistään loppuraportin yhteydessä. Tuloja voi syntyä esimerkiksi investoinnin käyttöönoton yhteydessä. Jos tulot ovat merkittäviä, Rahoittaja voi jättää kaupalliseen toimintaan kohdistuvat kustannukset hyväksymättä tai vähentää saadut tulot kustannuksista.
Kun tuensaajana on hankintalain 5 §:ssä tarkoittama hankintayksikkö, joka hankkii tavaroita tai palveluita projektiinsa, Business Finlandin tulee RRF-asetuksen mukaisesti kerätä tiedot hankintayksikön projektiin liittyvän palvelun tai tavaran toimittajasta (toimeksisaajasta) ja tämän mahdollisista alihankkijoista. Alla olevalla lomakkeella ilmoitat tavaroita tai palveluita toimittavan organisaation (ts. toimeksisaajan) tiedot sekä toimeksisaajan alihankkijat raportoinnin yhteydessä.
Tiedot toimeksisaajista ja alihankkijoista kerätään suoraan projektiin liittyvien palveluiden ja tavaroiden (aine- ja tarvikekustannukset, laiteostot, ostetut palvelut ja muut kustannukset) toimittajista. Lomaketta ei tarvitse toimittaa henkilösivu- ja yleiskustannusluonteisten tukipalveluiden (esim. hallinnon palvelut) eikä matkustamiseen liittyvien palveluiden toimittajista tai jos raportointijaksolla tilitetään suorina kustannuksina ainoastaan rahapalkkoja.
Business Finland tarkastaa toimeksisaajien tosiasiallisten omistajien ja edunsaajien tiedot suoraan PRH:n ylläpitämästä tietopalvelusta. Pyydettäessä Business Finlandille on toimitettava myös toimeksisaajien tosiasiallisten omistajien ja edunsaajien etu- ja sukunimet sekä syntymäajat, elleivät nämä ole löydettävissä kaupparekisteristä. Lisätietopyyntöjen välttämiseksi tuen saajan on muistutettava toimeksisaajaa huolehtimaan rahanpesulain edellyttämällä tavalla edunsaajailmoituksen tekemisestä sekä muuttuneiden edunsaajatietojen ilmoittamisesta kaupparekisteriin (PRH-Kaupparekisteri-Edunsaajailmoitus).
Sivun oikealta palstalta lötyy myös lomake 'Vuotuisen työajan ilmoitus', joka täytetään tarvittaessa raportoinnin yhteydessä, kun projekti on saanut rahoitusta hauissa:
Lue lisää hyväksyttävistä kustannuksista ja raportoinnin yksityiskohdista rahoitusehdoista. Löydät projektisi rahoitusehdot asiointipalvelusta.
Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Raportoinnin liitteet
Jokaisen rahoitettavan toiminnon innovatiivisten osuuksien rahapalkkojen on perustuttava työtä tekevien henkilöiden työajan seurantaan. Rahoituksen saajan on pyydettäessä esitettävä erittely henkilöistä, jotka ovat osallistuneet innovatiivisen osuuden tekemiseen.
Projektille voidaan hyväksyä ostopalvelukustannuksia projektisuunnitelman ja kustannusarvion sekä rahoitusehtojen mukaisesti.
Lue lisää hyväksyttävistä kustannuksista ja raportoinnin yksityiskohdista rahoitusehdoista. Löydät projektisi rahoitusehdot asiointipalvelusta.
Nämä ohjeet koskevat luovien alojen ja matkailun RRF-projekteja, joille rahoitus on myönnetty vuosina 2021–2022 järjestettyjen yrityshakujen perusteella.
Projektin vastuullinen johtaja raportoi projektin etenemisen ja kustannukset sovitun raportointiaikataulun mukaisesti. Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Kerro raportissa
Lue lisää hyväksyttävistä kustannuksista ja raportoinnin yksityiskohdista rahoitusehdoista. Löydät projektisi rahoitusehdot asiointipalvelusta.
Raportointi tehdään rahoituspäätöksen aikataulun mukaisesti asiointipalvelun kohdassa Raportointi. Projektin vastuullinen johtaja vastaa projektin raportoinnista.
Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Raportoinnin liitteenä on toimitettava projektikohtainen pääkirja tai muu tositekohtainen erittely (esimerkiksi lomake tositekohtainen erittely N6) sekä palkkaerittely (palkkaerittely Y4). Jos jaksolta on tilitetty konserniostoja, niin niiden osalta tulee toimittaa lomakkeella erillinen intressitilitys (lomake Y3+Y5) ja mahdollinen konserniyhtiön täyttämä palkkaerittelylomake. Jakso- ja loppuraportin yhteydessä on toimitettava lisäksi tilintarkastajan tarkastusraportti, myös konserniyhtiön osalta. Rahoittaja hyväksyy kustannukset lopullisesti vasta sen jälkeen, kun se on saanut tilintarkastajan tarkastusraportin.
Jaksorahoitteisissa projekteissa rahoituksen saajan on jakson päättyessä toimitettava seuraavaa jaksoa koskevat pakolliset liitteet: projektisuunnitelma, kirjanpitoajo, kassavirtaennuste ja liiketoimintasuunnitelma. Seuraavaan vaiheeseen liittyvät liitteet on toimitettava viimeistään päättyneen jakson raportoinnin yhteydessä määräpäivään mennessä. Jaksoraportti toimitetaan viimeistään yhden kuukauden kuluessa jakson päättymisestä. Viimeisen jakson päättyessä toimitetaan loppuraportti neljän kuukauden kuluessa.
NIY-rahoituksesta on tehty erillinen ohje projektin toteuttamiseen ja raportointiin: NIY-projektin toteutus ja raportointi.
Työaika voidaan arvioida prosentteina kokonaistyöajasta. Jos rahoituksen saaja saa samanaikaisesti muuta Business Finlandin myöntämää rahoitusta, jokaisen molemmille projekteille työtä tekevän henkilön on pidettävä tuntitasoista työajanseurantaa.
Palkkaerittelyn kokonaisrahapalkoissa ilmoitetaan kaikki ennakkopidätyksen alaiset rahapalkat, mukaan lukien lomarahat/-korvaukset. Myös maksetut bonukset ja tulospalkkiot voidaan sisällyttää palkkakustannuksiin, mikäli ne ovat vakiintunut käytäntö yrityksessä. Projektin työajaksi ilmoitetaan projektille tehdyn ajan tuntimäärä.
Muut kuin palkka- ja henkilösivukustannukset raportoidaan ostoina kustannuslajeilla 'Ostot sisämarkkina-alueella' tai 'Ostot sisämarkkina-alueen ulkopuolelta'. Laskun lähettäjämaan perusteella määrittyy, ovatko kustannukset sisämarkkina- vai muita ostoja.
Ostoja samaan konserniin kuuluvilta yhtiöiltä voidaan hyväksyä vain, jos rahoituspäätöksessä on niistä erityisehto. Konserniyhtiön tulee toimittaa omat erilliset tilitykset sekä tilintarkastajan raportti jaksoraportin yhteydessä. Tutustu: Ostot konserni- ja intressiyritykseltä
Ostot muilta intressiyrityksiltä eivät ole hyväksyttäviä kustannuksia.
NIY-projekteissa yleiskustannuksia ei tilitetä eikä hyväksytä laskennallisella yleiskustannuskertoimella, mutta välttämättömiä tila-, työkone-, puhelin- ynnä muita yleiskustannusluontoisia eriä voidaan hyväksyä projektille suorina kustannuksina.
Vähintään 10 prosenttia myönnetystä avustuksesta maksetaan vasta sen jälkeen, kun jaksoraportti on hyväksytty.
Jos NIY-projektille on myönnetty kolmannella jaksolla lainaa, Valtiokonttori hoitaa lainaan liittyvät käytännön järjestelyt. Lainan ensimmäinen erä voidaan maksaa ennakkona, kun rahoituksen saaja on allekirjoittanut Valtiokonttorilta saamansa velkakirjan. Oikeus myönnettyyn rahoitukseen raukeaa, jos rahoituksen saaja ei ole toimittanut Valtiokonttorin pyytämiä asiakirjoja eikä allekirjoittanut velkakirjaa kuuden kuukauden kuluessa lainaennakon maksatuspäätöksen päivämäärästä. Laina on nostettava Valtiokonttorista kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun loppuraportin jälkeinen maksatuskirje on päivätty.
Lainan viimeinen erä on vähintään 20 prosenttia myönnetyn lainan pääomasta.
Tarkemmat kustannusten hyväksymiseen liittyvät yksityiskohdat voi tarkistaa rahoituspäätökseen liittyvistä rahoitusehdoista. Projektisi rahoitusehdot löydät asiointipalvelusta.
Raportointi tehdään rahoituspäätöksen aikataulun mukaisesti asiointipalvelun kohdassa Raportointi. Projektin vastuullinen johtaja vastaa projektin raportoinnista.
Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Taloushallinnon henkilö, esimerkiksi kirjanpitäjä, vahvistaa kustannukset lomakkeella Kustannustilityksen yhteyshenkilön vakuutus, joka toimitetaan loppuraportin liitteenä.
Projektille hyväksytään kustannuksia, jotka aiheutuvat projektin kestoaikana. Lasku voi kuitenkin olla päivätty projektin kestoajan jälkeen, kunhan meno on aiheutunut projektin aikana. Varmista projektin kestoaika rahoituspäätöksestä.
Tarkemmat kustannusten hyväksymiseen liittyvät yksityiskohdat voi tarkistaa rahoituspäätökseen liittyvistä rahoitusehdoista. Projektisi rahoitusehdot löydät asiointipalvelusta.
Raportointi tehdään rahoituspäätöksen aikataulun mukaisesti asiointipalvelun kohdassa Raportointi. Projektin vastuullinen johtaja vastaa projektin raportoinnista.
Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Vastaamalla raportilla esitettyihin kysymyksiin Business Finland saa riittävät tiedot raportoinnin hyväksymiseen. Mahdolliset poikkeamat projektisuunnitelmaan nähden sekä toteutumattomat asiat tulee selvittää sisältöraportilla. Projektityöntekijät sekä ostopalvelut tulee eritellä raportilla. Liitteenä tulee toimittaa kustannustilityksen yhteyshenkilön vakuutus asianmukaisesti täytettynä ja allekirjoitettuna.
Tarkemmat kustannusten hyväksymiseen liittyvät yksityiskohdat voi tarkistaa rahoituspäätökseen liittyvistä rahoitusehdoista. Projektisi rahoitusehdot löydät asiointipalvelusta.
Projektin vastuullinen johtaja raportoi projektin etenemisen ja kustannukset sovitun raportointiaikataulun mukaisesti. Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Toimita ensimmäisen väliraportin liitteenä kuvaus, miten projektikirjanpito ja työajanseuranta on järjestetty. Kuvauksen tarkoituksena on varmistaa, että projektikirjanpito ja työajanseuranta täyttävät rahoitusehtojen vaatimukset.
Tarkista raporttia tehdessäsi, onko rahoituspäätöksessä kustannuksia koskeva erityisehto.
Aloita loppuraportin tekeminen hyvissä ajoin ja varaa aikaa myös tilintarkastajalle: tilintarkastaja tarkastaa projektin kustannukset ja kirjanpidon ja tarkastusraportti liitetään lopputilitykseen. Tarkastukseen löytyy omat ohjeet Tilintarkastajien sivulta.
Tilitä kaikki projektissa syntyneet projektisuunnitelman ja rahoitusehtojen mukaiset kustannukset. Väliraportin perusteella alustavasti hyväksytyt kustannukset käsitellään uudestaan loppuraportoinnin yhteydessä. Business Finland hyväksyy kustannukset lopullisesti vasta sen jälkeen, kun se on saanut tilintarkastajan tarkastusraportin.
Projektille hyväksytään kustannuksia, jotka syntyvät rahoituspäätöksen voimassaoloaikana. Varmista voimassaoloaika rahoituspäätöksestä. Lasku voi olla päivätty projektiajan jälkeenkin, kunhan meno on suoriteperusteisesti syntynyt projektin aikana. Ainoastaan tilintarkastajan raportista aiheutuneet kustannukset voidaan hyväksyä, vaikka ne ovat syntyneet projektiajan jälkeen. Jos tilintarkastuksesta aiheutuneita, laskutettuja ja maksettuja kustannuksia ei ole sisällytetty tilintarkastajan vahvistamiin projektikustannuksiin, tarkastuksen kustannuksista on toimitettava tilityksen liitteenä laskukopio ja maksukuitti/ tiliotekopio.
Kustannusten tulee olla maksettuja silloin, kun ne tilitetään Business Finlandille. Valuuttamääräisissä laskuissa käytetään maksupäivän kurssia. Kustannukset hyväksytään arvonlisäverottomina. Ostolaskusta on käytävä ilmi, mikä osuus siitä kohdistuu projektille.
Jokaisen projektille työtä tekevän henkilön on pidettävä tuntitasoista työajanseurantaa projektille tekemästään työstä. Tehdyt tunnit tulee kohdistaa niille päiville, joina työ on tehty. Työntekijälle maksettava palkka kohdistuu tehtyyn kokonaistyöaikaan, josta Business Finlandille raportoidaan työajanseurannan mukainen projektille kuuluva osuus. Projektin vastuullisen johtajan tai työntekijän esihenkilön on vahvistettava työtunnit vähintään kerran kuukaudessa. Vahvistamisesta on jäätävä merkintä seurantajärjestelmään. Lue lisää rahoitusehdoista.
Kun tilität palkkoja, toimita aina raportin liitteenä palkkaerittely Y4, jonka kaikki sarakkeet on täytetty. Tarkista tarkemmat ohjeet palkkaerittelylomakkeesta.
Business Finland hyväksyy henkilösivukustannuksiksi projektin kustannusarvion mukaisen prosenttiosuuden (enintään 50 %) maksetuista, tehollisen työajan palkoista, jotka on hyväksytty projektille.
Business Finland hyväksyy yleiskustannuksiksi projektin kustannusarvion mukaisen prosenttiosuuden (enintään 20 %) projektin palkka- ja henkilösivukustannusten summasta.
Kustannustilityksessä tilitettävät kustannukset, esimerkiksi merkittävimmät ostopalvelut ja laitehankinnat, avataan sisältöraportissa.
Projektin kustannukseksi voidaan hyväksyä ostetut palvelut, jotka liittyvät suoraan projektisuunnitelman mukaisiin toimintoihin. Investointituessa hyväksyttäviä kustannuksia ovat lisäksi aineettomaan omaisuuteen tehtäviin investointeihin liittyvät kustannukset. Aineettomalla omaisuudella tarkoitetaan patentteja, lisenssejä, muita immateriaalioikeuksia ja tietotaitoa. Ulkopuolelta ostettavat palvelut voidaan hyväksyä projektisuunnitelman ja laskutuksen mukaisina.
Pääasiassa projektin käytössä olevien rakennusten, koneiden ja laitteiden vuokrauskustannukset voidaan hyväksyä niiltä osin kuin laitteita käytetään projektissa.
SaaS/pilvipalveluhankinnat tilitetään laitevuokrana.
Käyttöomaisuuden hankintaa vastaavasta vuokraamisesta aiheutuvina menoina voidaan hyväksyä enintään hankinnan ostohintaa vastaavat vuokramenot projektin kestoajalta. Muut vuokraamiseen liittyvät menot (hallinto-, rahoitus-, vakuutus-, korjaus- ja muut vastaavat menot) eivät ole rahoituskelpoisia. Jos edellä mainittuja eriä ei pystytä erittelemään, projektin kustannuksiksi voidaan hyväksyä enintään 50 prosenttia koko vuokrasopimuksen aiheuttamista projektille kuuluvista menoista.
Huolehdi, että ostolaskuissa on aina selkeä kuvaus ostetusta palvelusta, jotta raportointitilanteessa on helppo varmistua hankinnan kuulumisesta projektille. Jos laskulla on myös muuhun liiketoimintaan kuuluvia hankintoja, projektille ostettavan tuotteen tai palvelun pitää olla selkeästi eroteltavissa ostolaskun muista hankinnoista.
Kirjanpidossa tulee olla projektille kuuluvista hankinnoista ostolaskut, joissa on eritelty projektille ostettu tuote tai palvelu ja projektitunniste.
Jos tutkimusinfrastruktuurilla on sekä taloudellista että ei-taloudellista toimintaa, tulee saatu rahoitus sekä projektin kustannukset ja tulot kirjata kirjanpitoon erikseen rahoituspäätöksellä tarkoitettuun 1) taloudelliseen tutkimuskäyttöön ja muuhun käyttöön 2) Ei-taloudelliseen käyttöön.
Jos ostopalveluja on ostettu intressiyritykseltä, toimita intressitilitys tilityksen liitteenä niin, että yhden intressiyrityksen lomakkeet muodostavat yhden pdf-tiedoston.
Jos projektinne kuuluu Suomen kestävän kasvun ohjelmaan (RRF), lue vielä:
Kun tuensaajana on hankintalain 5 §:ssä tarkoittama hankintayksikkö, joka hankkii tavaroita tai palveluita projektiinsa, Business Finlandin tulee RRF-asetuksen mukaisesti kerätä tiedot hankintayksikön projektiin liittyvän palvelun tai tavaran toimittajasta (toimeksisaajasta) ja tämän mahdollisista alihankkijoista. Alla olevalla lomakkeella ilmoitat tavaroita tai palveluita toimittavan organisaation (ts. toimeksisaajan) tiedot sekä toimeksisaajan alihankkijat raportoinnin yhteydessä.
Tiedot toimeksisaajista ja alihankkijoista kerätään suoraan projektiin liittyvien palveluiden ja tavaroiden (aine- ja tarvikekustannukset, laiteostot, ostetut palvelut ja muut kustannukset) toimittajista. Lomaketta ei tarvitse toimittaa henkilösivu- ja yleiskustannusluonteisten tukipalveluiden (esim. hallinnon palvelut) eikä matkustamiseen liittyvien palveluiden toimittajista tai jos raportointijaksolla tilitetään suorina kustannuksina ainoastaan rahapalkkoja.
Business Finland tarkastaa toimeksisaajien tosiasiallisten omistajien ja edunsaajien tiedot suoraan PRH:n ylläpitämästä tietopalvelusta. Pyydettäessä Business Finlandille on toimitettava myös toimeksisaajien tosiasiallisten omistajien ja edunsaajien etu- ja sukunimet sekä syntymäajat, elleivät nämä ole löydettävissä kaupparekisteristä. Lisätietopyyntöjen välttämiseksi tuen saajan on muistutettava toimeksisaajaa huolehtimaan rahanpesulain edellyttämällä tavalla edunsaajailmoituksen tekemisestä sekä muuttuneiden edunsaajatietojen ilmoittamisesta kaupparekisteriin (PRH-Kaupparekisteri-Edunsaajailmoitus).
Sivun oikealta palstalta lötyy myös lomake 'Vuotuisen työajan ilmoitus', joka täytetään tarvittaessa raportoinnin yhteydessä, kun projekti on saanut rahoitusta hauissa:
Tarkemmat kustannusten hyväksymiseen liittyvät yksityiskohdat voi tarkistaa rahoituspäätökseen liittyvistä rahoitusehdoista. Projektisi rahoitusehdot löydät asiointipalvelusta.
Raportointi tehdään rahoituspäätöksen aikataulun mukaisesti asiointipalvelun kohdassa Raportointi. Projektin vastuullinen johtaja vastaa projektin raportoinnista.
Raporttia voivat muokata kaikki ne henkilöt, jotka on valtuutettu näkemään projektin tiedot asiointipalvelussa. Samanaikainen muokkaus ei kuitenkaan ole mahdollista. Raportin voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on yrityksen edustamisoikeus.
Toimita ensimmäisen väliraportin liitteenä kuvaus, miten projektikirjanpito ja työajanseuranta on järjestetty. Kuvauksen tarkoituksena on varmistaa, että projektikirjanpito ja työajanseuranta täyttävät rahoitusehtojen vaatimukset. Raportista löydät esimerkkejä, joihin kuvauksen pitää vastata.
Tarkista myös, onko rahoituspäätöksessä kustannuksia koskeva erityisehto.
Aloita loppuraportin tekeminen hyvissä ajoin. Loppuraporttiin liittyy myös seurantakysymyksiä, joilla kartoitetaan projektin tuloksia ja vaikutuksia laajemmin. Varaa aikaa myös tilintarkastajalle: tilintarkastaja tarkastaa projektin kustannukset ja kirjanpidon ja tarkastusraportti liitetään loppuraporttiin. Tarkastukseen löytyy omat ohjeet Tilintarkastajien sivulta.
Raportoi kaikki projektissa syntyneet projektisuunnitelman ja rahoitusehtojen mukaiset kustannukset. Väliraportin perusteella alustavasti hyväksytyt kustannukset käsitellään uudestaan loppuraportoinnin yhteydessä. Business Finland hyväksyy kustannukset lopullisesti vasta sen jälkeen, kun se on saanut tilintarkastajan tarkastusraportin.
Myönnetystä rahoituksesta jätetään aina viimeinen erä maksettavaksi loppuraportin jälkeen. Avustuksessa jäljelle jätettävä erä on 10 % ja lainoissa 20 % myönnetyn rahoituksen määrästä. Tällä pyritään välttämään turhia takaisinperintöjä tilanteissa, joissa hyväksyttäviä kustannuksia ei toteudukaan arvioitua määrää.
Projektille hyväksytään kustannuksia, jotka aiheutuvat rahoituspäätöksessä ilmoitettuna projektin kestoaikana. Lasku voi olla päivätty projektin kestoajan jälkeen, kunhan meno on aiheutunut projektin kestoaikana ja lasku on maksettu ennen kuin kustannukset raportoidaan Business Finlandille. Varmista projektin kestoaika rahoituspäätöksestä. Projektin kestoajan jälkeen aiheutuneista kustannuksista hyväksyttäviä ovat ainoastaan projektin tilintarkastuksesta aiheutuneet kustannukset.
Kustannusten tulee olla maksettuja siinä vaiheessa, kun ne raportoidaan Business Finlandille. Valuuttamääräisissä laskuissa käytetään maksupäivän kurssia. Kustannukset hyväksytään arvonlisäverottomina. Ostolaskusta on käytävä ilmi, mikä osuus siitä kohdistuu projektille.
Jokaisen projektille työtä tekevän henkilön on pidettävä tuntitasoista työajanseurantaa projektille tekemästään työstä. Tehdyt tunnit tulee kohdistaa niille päiville, joina työ on tehty. Työntekijälle maksettava palkka kohdistuu yrityksessä tehtyyn kokonaistyöaikaan, josta Business Finlandille raportoidaan työajanseurannan mukainen projektille kuuluva osuus. Projektin vastuullisen johtajan tai työntekijän esihenkilön on vahvistettava työtunnit vähintään kerran kuukaudessa. Vahvistamisesta on jäätävä merkintä seurantajärjestelmään. Lue lisää rahoitusehdoista.
Kun raportoit palkkakustannuksia, toimita aina raportin liitteenä palkkaerittely (Y4), jonka kaikki sarakkeet on täytetty.
Projektille tehtävien hankintojen tulee olla projektisuunnitelman ja rahoitusehtojen mukaisia. Huolehdi, että ostolaskuissa on aina selkeä kuvaus ostetusta palvelusta, jotta raportointitilanteessa on helppo varmistua hankinnan kuulumisesta projektille. Jos laskulla on myös muuhun liiketoimintaan kuuluvia hankintoja, projektille ostettavan tuotteen tai palvelun pitää olla selkeästi eroteltavissa ostolaskun muista hankinnoista.
Ennen rahoitushakemuksen jättämistä projektin toteuttamista varten tilattu hankinta voidaan hyväksyä vain, jos tilaussopimuksessa tai kauppakirjassa on ehto siitä, että hankinta peruuntuu, jos rahoituspäätös on kielteinen. Kustannukset ovat tällöinkin hyväksyttäviä vasta aikaisintaan rahoitushakemuksen jättämispäivästä alkaen.
Kirjanpidossa tulee olla projektille kuuluvista hankinnoista ostolaskut, joissa on eritelty projektille ostettu tuote tai palvelu ja projektitunniste. Business Finland ei hyväksy ostojen kohdistamista projektille esimerkiksi prosenttiperusteisesti ostolaskun summasta.
Kuvaa Raportin Sisältö-kentässä lyhyesti (max. 200 merkkiä) hankinnan sisältö ja tarvittaessa mihin tehtävään tai työpakettiin raportoitavat kustannukset, kuten laitehankinnat ja merkittävimmät ostopalvelut, liittyvät.
Jos ostopalveluja on ostettu intressiyritykseltä, toimita intressitilitys raportin liitteenä niin, että yhden intressiyrityksen lomakkeet muodostavat yhden pdf-tiedoston.
Jos projektinne kuuluu Suomen kestävän kasvun ohjelmaan (RRF), lue vielä:
Kun tuensaajana on hankintalain 5 §:ssä tarkoittama hankintayksikkö, joka hankkii tavaroita tai palveluita projektiinsa, Business Finlandin tulee RRF-asetuksen mukaisesti kerätä tiedot hankintayksikön projektiin liittyvän palvelun tai tavaran toimittajasta (toimeksisaajasta) ja tämän mahdollisista alihankkijoista. Alla olevalla lomakkeella ilmoitat tavaroita tai palveluita toimittavan organisaation (ts. toimeksisaajan) tiedot sekä toimeksisaajan alihankkijat raportoinnin yhteydessä.
Tiedot toimeksisaajista ja alihankkijoista kerätään suoraan projektiin liittyvien palveluiden ja tavaroiden (aine- ja tarvikekustannukset, laiteostot, ostetut palvelut ja muut kustannukset) toimittajista. Lomaketta ei tarvitse toimittaa henkilösivu- ja yleiskustannusluonteisten tukipalveluiden (esim. hallinnon palvelut) eikä matkustamiseen liittyvien palveluiden toimittajista tai jos raportointijaksolla tilitetään suorina kustannuksina ainoastaan rahapalkkoja.
Business Finland tarkastaa toimeksisaajien tosiasiallisten omistajien ja edunsaajien tiedot suoraan PRH:n ylläpitämästä tietopalvelusta. Pyydettäessä Business Finlandille on toimitettava myös toimeksisaajien tosiasiallisten omistajien ja edunsaajien etu- ja sukunimet sekä syntymäajat, elleivät nämä ole löydettävissä kaupparekisteristä. Lisätietopyyntöjen välttämiseksi tuen saajan on muistutettava toimeksisaajaa huolehtimaan rahanpesulain edellyttämällä tavalla edunsaajailmoituksen tekemisestä sekä muuttuneiden edunsaajatietojen ilmoittamisesta kaupparekisteriin (PRH-Kaupparekisteri-Edunsaajailmoitus).
Sivun oikealta palstalta löytyy myös lomake 'Vuotuisen työajan ilmoitus', joka täytetään tarvittaessa raportoinnin yhteydessä, kun projekti on saanut rahoitusta hauissa:
Projektin seurannasta ja tilityksen tekemisestä on saatavilla myös videotallenteita.
Tarkemmat kustannusten hyväksymiseen liittyvät yksityiskohdat voi tarkistaa rahoituspäätökseen liittyvistä rahoitusehdoista. Projektisi rahoitusehdot löydät asiointipalvelusta.
Jos olet saanut projektillesi rahoitusta RRF-ohjelmasta, raportin liitteenä saatetaan tarvita myös alla olevia lomakkeita.
Jos organisaatiosi on hankintalain tarkoittama hankintayksikkö, ilmoita mahdollisten toimeksisaajien ja alihankkijoiden tiedot lomakkeella Toimeksisaajan ja alihankkijan tietojen ilmoitus.
Toimeksisaajan ja alihankkijan tietojen ilmoitus
Notification of a foreign contractor or subcontractor ulkomaisten toimeksisaajien täytettäväksi
Vuotuista työaikaa seurataan projekteissa, jotka ovat saaneet rahoitusta hauissa: RRF – 5G/6G, AI-, Kvantti – kehittämisympäristöt, RRF – Innovaatioinfrastruktuurit tai RRF – Avainalat ja veturien kumppanuushankkeet. Täytä raportin liitteeksi Vuotuisen työajan ilmoitus.
Lue myös tiedote, joka on lähetetty julkisen tutkimuksen organisaatioille 2.2.2024:
Yrityksen taloudellisen aseman merkittävä heikkeneminen suhteessa ennakoituun kehitykseen, maksuhäiriöt, muun muassa verovelka ja Business Finlandin lainarästit, estävät rahoituksen maksamisen. Jos veroveloille on Verohallinnon kanssa tehty maksujärjestely, ne eivät estä rahoituksen maksamista.
Maksamisen esteenä voi olla myös se, että yhtiön oma pääoma on negatiivinen eikä lain vaatimaa rekisterimerkintää ole tehty.