Du kan kontinuerligt ansöka om finansiering för Co-Innovation-samprojekt.
Att göra och skicka en finansieringsansökan
Finansieringsansökningarna görs i Business Finlands nätservice. Koordinatorn ska använda formuläret "Co-Innovation huvudansökan" och alla deltagare som ansöker om finansiering ska använda formuläret "Co-Innovation deltagaransökan".
1) Koordinatorn gör huvudansökan
Samprojektet inleds med en huvudansökan som beskriver Co-Innovation-helheten och som görs av den organisation som samlat ihop helheten, med andra ord koordinatorn. Koordinatorn ska ange antalet deltagare i ansökan och en tidsfrist för att lämna in ansökningar om deltagande. Koordinatorn ska också informera deltagarna om den gemensamma projektkod som används för att ansluta sig till den gemensamma helheten. Koordinatorn kan i huvudansökan övervaka beredskapen hos deltagarnas ansökningar.
Om koordinatorn ansöker om finansiering för sitt eget FoU-projekt, ska den också fylla i en deltagaransökan. Koordineringen i sig finansieras inte som ett FoU-projekt. Deltagarna delar kostnaderna för koordineringen sinsemellan om man vill ha en extern koordinator eller utöver egen projektledning vill ha andra tjänster som kan utnyttjas gemensamt.
Den gemensamma projektplanen (se bilaga 1) ska bifogas Co-Innovation huvudansökan.
2) Deltagare i samprojekt gör egna ansökningar
Varje deltagare som ansöker om finansiering för ett eget delprojekt inom ett samprojekt ska lämna in en egen deltagaransökan och bifoga den kod för samprojektet som de fått av koordinatorn. I så fall ansluter sig deltagarna till samprojekthelheten och den som ansöker om deltagande ser tidsfristen för inlämnande av ansökan.
Företagen gör också sina egna preciserande projektplaner som bilaga till sin ansökan.
Forskningsparternas planer beskrivs i allmänhet endast som en del av en gemensam projektplan.
Samprojektets deltagare ser inte innehållet i varandras finansieringsansökningar eller finansieringsbeslut.
Företag och andra organisationer som deltar i ett gemensamt projekt genom in-kind-insatser (t.ex. forskningsfinansiering) lämnar in sina anmälningar om deltagande genom en separat bilaga och fyller inte i en egen finansieringsansökan (se bilaga 3). Blanketterna ska bifogas ansökan från den organisation, t.ex. det forskningsinstitut, de gäller.
Finansieringsansökningar från parter som ansöker om finansiering fungerar som deltagaranmälningar. Parterna som ansöker om finansiering behöver alltså inte lämna in någon annan deltagaranmälan.
3) Koordinatorn skickar ansökningshelheten till Business Finland
Koordinatorn kan skicka ansökningshelheten till Business Finland antingen omedelbart efter att tidsfristen har gått ut eller när alla deltagaransökningar är klara. De ansökningar som hör till helheten överförs då samtidigt till Business Finland för handläggning. Uppvisandet av kostnader för de projekt hos företag och forskningsinstitut som har anslutits till helheten kan inledas tidigast efter det att koordinatorn har skickat ansökningshelheten till Business Finland och Business Finland har tillgång till all den information som behövs för bedömningen av projektet. Huvudansökan får inte skickas till Business Finland, om inga deltagaransökningar har anslutits till den.
Efter den första sändningsomgången kommer det att vara möjligt att komplettera både huvudansökan och deltagaransökan, och det kommer också att vara möjligt att bifoga dokument till deltagaransökningar. Business Finland kan begära kompletteringar av ansökningarna. Den person som ansvarar för ansökan får ett e-postmeddelande om begäran om komplettering och innehållet i begäran om komplettering visas på varje sida i ansökan. Kompletteringen görs med ett ansökningsformulär som slutligen skickas på nytt till Business Finland.
Nya deltagare kan ansluta sig till Co-Innovation-helheten efter den första inlämningen av ansökan i samband med handläggningen av ansökningarna. Tillstånd till efteranslutning ges av projektets huvudbehandlare, Business Finlands finansieringsexpert. Efter anslutningen används Co-Innovation-deltagaransökan. Referensen för samprojektet ska också användas i samband med efteranslutningen.
Nätservice
Gemensam projektplan
Samprojektet ska ha en gemensam projektplan där helheten beskrivs.
- Beskriv också projektplanen kortfattat i huvudansökan för samprojektet. Huvudansökan kan inte ha bilagor.
- Huvudansökan för ett samprojekt kan inte ersättas enbart med en gemensam projektplan.
- En mer omfattande gemensam projektplan ska bifogas som dokumentbilaga till koordinatorns deltagaransökan.
- Er gemensamma projektplan får inte vara längre än 20 sidor. Dessutom har företagen egna specificerande projektplaner. Beskrivningen av forskningen rekommenderas som en del av den gemensamma projektplanen.
Beskriv det konkreta genomförandet och resurseringen i den gemensamma projektplanen:
- Vilket viktigt, internationellt känt problem löser projektet? Vad är dess ekonomiska och sociala betydelse? Vilken roll spelar Co-Innovation-samprojektets forskning och företagsprojekt i att lösa problemet?
- Vilka är målen för Co-Innovation-samprojektet och dess samarbete? Hur övervakar ni och mäter hur målen uppnås (exempelvis vad ni har uppnått när det framgångsrika projektet avslutas och med vilka KPI-mätare prestationerna mäts)?
- Hur främjar Co-Innovation-samprojektet tillväxten och förnyelsen av finska företags internationella affärsverksamhet (kvalitetsmässigt och i euro)?
- Vilka aktörer är engagerade i samprojektet, vilken kompetens kommer de att tillföra helheten och vilken roll kommer de att spela? Vem ansöker om Business Finland-finansiering, vilka deltar i projektet i övrigt (exempelvis in-kind-insats eller företag som finansierar offentlig forskning)? En kort redogörelse för vad de olika deltagarna bidrar med till projektet, vad de förväntar sig och vilken budget och vilka mål de har.
- Vilka åtgärder görs och vem gör dem? Vilket forskningsarbete görs inom projektet och vilka företag drar nytta av det? Vilket konkret samarbete görs inom projektet? Beskrivning av genomförandet (arbetspaket, vem som gör vad och när, vilka är de resultat som uppstår och de resultat som eftersträvas), resurser och kostnader (olika parters eget arbete, köptjänster).
- Vilket slags internationellt samarbete sker inom offentlig forskning och samprojektet, hur bidrar det till att uppnå projektets mål?
- Vilka åtgärder görs och vem gör dem? Vilket forskningsarbete görs inom projektet och vilka företag drar nytta av det? Vilket samarbete görs inom projektet? Vilka internationella samarbetsplaner finns det? Beskrivning av genomförandet (arbetspaket, vem som gör vad och när, vilka resultat som genereras och vilka resultat som eftersträvas), resurser och kostnader (olika parters eget arbete, köptjänster).
- Hur sprids samprojektets resultat aktivt och utnyttjas aktivt under och efter projektet? Beskriv åtgärder för spridning av projektets forskningsresultat på vetenskapsfältet (exempelvis workshops, kongressförslag) samt bland företag (exempelvis seminarier, artiklar och andra publikationer). Beskriv åtgärder för distribution av projektets forskningsresultat på vetenskapsfältet (exempelvis workshoppar, kongressförslag) samt bland företag (exempelvis seminarier, artiklar och andra publikationer). Bifoga också en publiceringsplan i nyttjandeplanen.
- Styrgruppen för Co-Innovation-samprojektet
Samarbetsavtal
För samprojektets parter är det värt att ingå ett ömsesidigt samarbetsavtal som bland annat omfattar
- förvaltning av samprojektet
- fördelning av resultatens ägande- och nyttjanderätter
- principerna för informationsutbyte
- fördelning av stora upphandlingar mellan samprojektets deltagare
- ansvar om en deltagare måste dra sig ur projektet.
Samarbetsavtal skickas inte till Business Finland om det inte uttryckligen begärs.
Avtalsmallar
Avtalsmallarna har utarbetats i samarbete mellan vissa universitet, yrkeshögskolor och forskningsinstitut. Business Finland ansvarar inte för mallarnas innehåll, deras användbarhet för det avsedda ändamålet eller uppdatering av dem och är inte avtalspart i samarbetsavtalen.
Meddelande från företaget om deltagande i projekt
Samprojektets koordinering och rapportering
Koordineringen av samprojekt är en krävande uppgift och de som deltar i samprojekt ska ge projektet tillräcklig och nödvändig arbetstid samt tillföra kompetens och ledning.
- Deltagarna i ett samprojekt ska sinsemellan komma överens om vilken av deltagarna i projektet som ska koordinera förberedelsen och genomförandet av projektet. Projekthelhetens koordinator representerar samprojektet i riktning mot Business Finland och rapporterar om helhetens framsteg till Business Finland (som en del av rapporten om sitt eget delprojekt).
- Konsortiet kan sinsemellan komma överens om att den koordinerande deltagaren debiterar andra deltagare i det gemensamma projektet för koordineringskostnader, såsom för juridiska tjänster i samband med avtalsförhandlingar (ofta universitetet). Kostnaderna är godtagbara för projekt som genomförs av andra mottagare av egen projektfinansiering. Tjänsten som produceras av samprojektets koordinerande deltagare är ekonomisk verksamhet och ingår inte i koordinatorns eget projekt.
- Samprojektets koordinering täcker inte organisationsspecifik intern projekthantering och rapportering till Business Finland. Finansieringsbeslutet är organisationsspecifikt och varje finansieringsmottagare ansvarar för rapporteringen till Business Finland om sitt eget delprojekt som finansieringsbeslutet gäller. Administrationskostnaderna ingår i de allmänna kostnaderna i deltagarens eget projekt
Deltagarna i ett samprojekt rapporterar i regel om genomförandet både av sitt eget projekt och samarbetet samtidigt, i enlighet med den rapporteringskalender som anges i finansieringsbesluten. Den samtidiga rapporteringen underlättar uppföljningen av samprojektet och dess mål.
Godtagbara kostnader
Godtagbara kostnader för projekt som gör offentlig forskning (exempelvis en forskningsorganisation)
Alla kostnader som uppstår måste anknyta till genomförandet av projektet. Vi godtar kostnaderna i enlighet med de allmänna villkoren för finansiering av offentlig forskning. Godtagbara kostnader kan vara:
- kontanta löner
- indirekta kostnader (allmänkostnader och bikostnader för person)
- resekostnader
- material- och tillbehörskostnader
- forskningsutrustning (se närmare uppgifter i finansieringsvillkoren)
- köptjänster som är en förutsättning för genomförande av projektet
För projektet godkänns inte:
- vederlagsfria kostnader, såsom bidrag, donationer, priser
- kostnader för ekonomisk verksamhet (medräknat representationskostnader)
- reklam- eller marknadsföringskostnader
Godtagbara kostnader för företagens FoU-projekt
Innehållet i och målen för projektet avgör, vilka kostnader som godkänns för projektet. Vi godkänner kostnaderna enligt Business Finlands allmänna villkor för forsknings- och utvecklingsfinansiering för företag. Vi godkänner kostnader tidigast från och med den dag då ansökan har skickats till Business Finland.
Godkända kostnadstyper i forsknings- och utvecklingsprojekt kan vara:
- löner
- lönebikostnader
- allmänna omkostnader
- resekostnader
- material- och tillbehörskostnader
- inköp av utrustning
- avskrivning och hyrning av utrustning
- köpta tjänster
Testningsprojektets kostnader kan omfatta:
- material- och tillbehörskostnader
- objektets planeringskostnader
- produktiseringstjänster
- användningskostnader under testningen
- kostnader för forsknings- och utvecklingsarbete som hör till testnings- eller demonstrationsprojektet
- hyra eller avskrivning av markområden, byggnader samt maskiner och utrustning under projektet
Om finansieringsmottagaren under testningsprojektet eller omedelbart efter det får inkomster från en prototyp som skapades i projektet, från presentationsprojektet eller provproduktionen, ska dessa utan fördröjning eller senast i samband med slutrapporten rapporteras till Business Finland. Om inkomsterna är betydande, kan vi låta bli att godkänna kostnader som riktas till kommersiell verksamhet.
Läs också de här riktlinjerna