Saiko yrityksenne positiivisen rahoituspäätöksen? Tältä sivulta löydät ohjeet projektisi aloitukseen, seurantaan ja raportointiin.
Videolla ohjeet projektin aloitukseen, seurantaan ja raportointiin
1) Projektin aloitus
Business Finland maksaa ennakon
Business Finland maksaa 70 % ennakon, kun yritys on hyväksynyt rahoituspäätöksen. Jo maksettu ennakko voidaan periä takaisin, jos rahoituksen ehtoja ei ole noudatettu. Kun olet hyväksynyt rahoituspäätöksen asiointipalvelussa, niin olet sitoutunut myös rahoitusehtoihin.
Järjestä kirjanpito kuntoon
Projektin kustannuksista täytyy pitää kirjaa heti projektin alusta asti. Projektista aiheutuneet kustannukset pitää voida yksilöidä ja niiden yhteys kirjanpitoon pitää voida todentaa.
Projektille voidaan hyväksyä vain kustannuksia, jotka ovat syntyneet projektin aikana. Ostopalveluiden pitää olla tilattu ja toimitettu projektin aikana. Projekti voi alkaa aikaisintaan siitä hetkestä, kun rahoitushakemus on lähetetty asiointipalvelusta. Tästä syystä hakemuksen laatimisesta maksettava palkkio ei ole projektille hyväksyttävä kustannus.
Kaikkien projektille tilitettävien kustannusten tulee olla maksettuja siinä vaiheessa, kun ne raportoidaan Business Finlandille.
Projektille hyväksyttävät kustannukset
Rahapalkat
Palkkakustannuksina voidaan hyväksyä ainoastaan ennakonpidätyksen alaisia rahapalkkoja
Esimerkiksi henkilöyhtiöissä henkilöiden yksityisottoja ei voida hyväksyä projektin kustannukseksi
Henkilölle maksetusta rahapalkasta hyväksytään se osuus, jonka tämä on työskennellyt projektille.
Raportissa toteutunutta työpanosta on verrattava projektisuunnitelman arvioon ja poikkeamista raportoidaan.
Projektin työntekijän palkka ei saa olennaisesti poiketa siitä, mitä hänelle on maksettu vastaavan tasoisesta työstä ennen projektia.
Jos yrityksessä töissä olleelle henkilölle (esim. omistajayrittäjä) ei ole aikaisemmin maksettu palkkaa tai palkka on ollut pienempi, kuukausipalkaksi projektiajalta hyväksytään enintään 3.000 euroa, vaikka rahoituksen saaja maksaisi henkilölle suurempaa kuukausipalkkaa. Projektin kustannukseksi 3.000 euron kuukausipalkasta hyväksytään se osuus, jonka henkilö on työskennellyt projektille.
Palkkakatto ei koske yritykseen projektin toteuttamiseen palkattavia uusia henkilöitä.
Jos henkilö työskentelee usean yrityksen projektissa samanaikaisesti, rahapalkkoja hänen osaltaan voidaan hyväksyä yhteensä enintään 3.000 euroa.
Henkilösivukustannukset
Henkilösivukustannus on laskennallinen prosenttiosuus projektin rahapalkoista ja hyväksytty prosentti näkyy rahoituspäätöksen kustannusarviossa.
Näiden kustannusten ei tarvitse sisältyä projektikirjanpitoon.
Henkilösivukustannukset sisältävät sosiaaliturvan kustannukset sekä muut työvoimakustannukset (esim. rekrytointi, henkilöstökoulutus ja luontoisedut).
Henkilösivukustannukset hyväksytään vain suomalaisen sosiaaliturvan piiriin kuuluvien henkilöiden osalta.
Jos hankintojen yhteenlaskettu arvo on vähintään 60 000 euroa, niin julkiset hankintalait velvoittavat rahoituksen saajaa.
Rahoitusta saanut yritys ei voi hankkia ostopalveluita yritykseltä, johon sillä on intressiyhteys esimerkiksi omistuksen, hallituksen jäsenyyden tai perhesiteiden kautta. Katso tarkempi määritelmä rahoitusehtojen kohdasta 7.4. Intressiostoina voidaan hyväksyä ainoastaan konsernin sisäisiä intressiostoja.
Muut kustannukset
Muita kustannuksia hyväksytään rahoituspäätöksen mukainen prosenttiosuus rahapalkkojen ja ostopalvelujen summasta. Jos projektisi palkka- ja ostopalvelukustannukset toteutuvat rahoituspäätöksen kustannusarviota pienempinä, voit loppuraportissa ilmoittaa muita kustannuksia enintään 30 %.
Muita kustannuksia ei raportoida Business Finlandille eikä niiden tarvitse sisältyä rahoituksen saajan projektikirjanpitoon.
Muita kustannuksia ovat yleis-, matka-, aine-ja tarvikekustannukset, tilavuokrat sekä laiteostot, laitepoistot ja -vuokrat (ml. pilvipalvelut).
Jos huomaat projektin aikana, ettei yrityksenne voi toteuttaa projektia alkuperäisen suunnitelman mukaan, tee projektille muutoshakemus.
Muutoshakemusta ei tarvita ollenkaan, jos
projekti jatkuu enintään 4 kuukaudella tai päättyy aikaisemmin kuin on suunniteltu: Loppuraportti on jätettävä viimeistään 4 kuukautta projektin todellisen päättymispäivämäärän jälkeen
kustannuslajien väliset muutokset ovat suuruudeltaan enintään 20 % kustannusarviosta
Tee muutoshakemus asiointipalvelussa ennen rahoituspäätöksessä mainittua viimeistä raportointipäivää, jos
projekti jatkuu yli 4 kuukautta pidempään kuin on suunniteltu
kustannuslajikohtainen toteutuma poikkeaa yli 20 % kustannusarviosta (kustannuslajeja ovat rahapalkat, henkilösivukustannukset, ostettavat palvelut sekä muut kustannukset)
Täytä loppuraportti Business Finlandin asiointipalvelussa viimeistään 4 kuukauden kuluessa projektiajan päättymisestä. Voit käydä tutustumassa raportin kysymyksiin ja jatkaa raportin täyttämistä myöhemmin. Voit täyttää loppuraportin heti kun olet saanut projektin valmiiksi, vaikka sinulla olisikin alkuperäistä projektiaikaa vielä jäljellä. Projektin pitää olla päättynyt ja kustannukset maksettu, kun loppuraportti lähetetään Business Finlandille.
Projektin vastuullinen johtaja vahvistaa raportin lähetyssivulla, että
projektin toteutuksessa on noudatettu rahoitusehtoja ja
rahoitus on käytetty projektisuunnitelman mukaisesti.
Kustannustilityksen yhteyshenkilö (yrityksen oman taloushallinnon tai tilitoimiston henkilö) vahvistaa erillisellä vakuutuksella, että
tilitetyt kustannukset sisältyvät yrityksen kirjanpitoon,
kustannukset ovat arvonlisäverottomia ja
kustannukset on maksettu.
Kustannustilityksen yhteyshenkilön pitää olla yrityksen oman taloushallinnon tai tilitoimiston henkilö; vakuutusta ei voi antaa yrityksen toimitusjohtaja eikä projektin vastuullinen johtaja. Kustannustilityksen yhteyshenkilön ei tarvitse päästä asiointipalveluun, mutta vakuutuksen antamista varten hänellä täytyy olla pääsy kirjanpidon aineistoon.
Raportin voi lähettää ainoastaan projektin vastuullinen johtaja tai henkilö, jolla on organisaation nimenkirjoitusoikeus. Lähetä raportin liitteenä ainoastaan Kustannustilityksen yhteyshenkilön vakuutus. Jos tarvitsemme lisätietoja, lähetämme projektin yhteyshenkilöille sähköpostin ja pyydämme toimittamaan liitteet asiointipalvelun kautta.
Business Finland kohdistaa osaan häiriörahoituksen projekteista tarkempaa seurantaa ennen kuin hyväksyy yrityksen loppuraportin. Valitsemme projektit riskiperusteisesti ja satunnaisotannalla. Näissä tapauksissa lisätietoja pyydetään aina. Seurannan avulla varmistumme rahoituksen asianmukaisesta käytöstä.
Muiden kustannusten yläraja nostettu 30 prosenttiin
Muut kustannukset ovat prosenttiosuus palkka- ja ostopalvelukustannusten yhteissummasta. Rahoituspäätöksessä muita kustannuksia on hyväksytty enintään 20 prosenttia. Jos projektisi palkka- ja ostopalvelukustannukset toteutuvat rahoituspäätöksen kustannusarviota pienempinä, voit loppuraportissa ilmoittaa muita kustannuksia enintään 30 %. Voit ilmoittaa todelliset kustannukset raportin kustannustaulukossa.
Muiden kustannusten osuuden nostaminen ei saa kasvattaa projektin kokonaiskustannuksia myöntöpäätöksessä hyväksyttyjä kokonaiskustannuksia suuremmaksi. Maksettavan avustuksen osuus ei saa ylittää yrityksesi kehitystoiminnan kokonaiskustannuksia. Tämän varmistamiseksi Business Finland voi pyytää kirjanpitoajoja projektiajalta.
Rahoitusta ei voida maksaa ja ennakko voidaan periä takaisin, jos
yrityksellä on verojen ilmoituslaiminlyöntejä
yrityksellä on erääntynyttä verovelkaa, jolla ei ole tai jolle ei ole haettu Verohallinnon maksujärjestelyä
yritys ei ole ennakonperintärekisterissä
Rahoitus voidaan maksaa rahoituspäätöstä pienempänä, jos
kustannuksia on syntynyt vähemmän kuin kustannusarviossa on arvioitu
yritys raportoi kustannuksia, joita Business Finland ei voi rahoittaa (esimerkiksi operatiiviset kulut, investoinnit)
yritys raportoi kustannuksia, jotka eivät ole syntyneet projektin aikana
yritys raportoi kustannuksia, joihin kohdistuu sellaista tukea, joiden ehdoissa kielletään muu julkinen tuki (esimerkiksi palkkatuki)
yritys ei ole kilpailuttanut yli 60 000 euron ostopalveluja julkisen hankintalain mukaan
yritys on hankkinut ostopalveluja oman konsernin ulkopuolisilta intressiyrityksiltä. (Intressiyhteys voi syntyä esimerkiksi omistuksen, hallituksen jäsenyyden tai perhesiteiden kautta. Katso lisätietoja rahoitusehtojen kohdasta 7.4.)
yritys on maksanut palkkoja, jotka eivät ole linjassa yrityksen normaalin palkanmaksun kanssa
Business Finland voi vaihtaa tietoja rahoituksen saajaan liittyen esimerkiksi Verohallinnon kanssa.
30 % rahoituksesta maksetaan loppuraportin hyväksymisen jälkeen. Rahoituksen maksamisen edellytys on, että yritys on täyttänyt loppuraportin ja että projekti on toteutettu suunnitelman mukaan rahoituspäätöstä ja rahoitusehtoja noudattaen.
Säilytä dokumentaatio jälkitarkastusta varten
Säilytä projektiin liittyvä dokumentaatio 10 vuoden ajan rahoituksen viimeisen erän maksamisesta.
Business Finland tarkastaa jälkikäteen osan projekteista tarkemmin. Tarkastettavat projektit valitaan satunnaisotannalla sekä riskiarvioinnin ja väärinkäytösepäilyjen perusteella. Jos rahoituksen käytössä ilmenee epäselvyyksiä tai väärinkäytöksiä, Business Finlandilla on oikeus periä rahoitus osittain tai kokonaan takaisin korkoineen.
Webinaariaineistot
Webinaarissa esitetyt materiaalit sekä Q & A - dokumentti on saatavilla kootusti täältä.
Webinaarissa käydään läpi häiriörahoituksen hyväksyttävät kustannukset ja loppuraportointi.
Jos tarvitset tallenteesta saavutettavuusdirektiivin nojaten tekstitetyn version, niin otathan yhteyttä Business Finlandiin.
Kun olet hyväksynyt rahoituspäätöksen asiointipalvelussa, niin olet sitoutunut rahoitusehtoihin.
Business Finland maksaa ennakon.
Järjestä kirjanpito niin, että projektin kustannukset voidaan yksilöidä.
2) Muutokset projektin aikana
Jos projektiin tulee muutoksia, ilmoita niistä Business Finlandille.
3) Kun projekti päättyy, täytä loppuraportti
Täytä loppuraportti asiointipalvelussa viimeistään neljä kuukautta projektin päättymisen jälkeen.
Business Finland maksaa rahoituksen loppuraportin perusteella.
Rahoitusehdot
Ehdoissa kuvataan, mitä kustannuksia Business Finland voi rahoittaa, miten projektin kustannuksia seurataan ja miten projektin etenemisestä raportoidaan. Projektiin sovelletaan päätöspäivänä voimassa olleita ehtoja.
Voit kysyä projektiisi liittyvistä asioista yhteyshenkilöltäsi.
Löydät projektisi yhteyshenkilön Business Finlandin asiointipalvelusta. Kirjaudu asiointipalveluun, valitse organisaatiosi ja sen alta projekti. Projektisi alta löydät projektin yhteyshenkilöt.
K: Kuinka pitkän jatkoajan voin saada esiselvitysprojektille?
V: Voit jatkaa projektiasi 4 kuukautta pidempään kuin rahoituspäätöksessä on ilmoitettu. Sinun ei tarvitse ilmoittaa tästä Business Finlandille. Esiselvitysprojekteille ei pääsääntöisesti myönnetä tätä pidempää jatkoaikaa.
K: Kuinka pitkän jatkoajan voin saada kehitysprojektille?
V: Voit jatkaa projektiasi 4 kuukautta pidempään kuin rahoituspäätöksessä on ilmoitettu. Sinun ei tarvitse ilmoittaa tästä Business Finlandille. Hyvin painavista syistä Business Finland voi myöntää projektille tätä pidemmän jatkoajan. 4 kuukautta pidempää jatkoaikaa voit hakea asiointipalvelussa.
K: Vaikuttaako Business Finlandin Liiketoiminnan kehitysrahoitus häiriötilanteissa Valtiokonttorin myöntämään kustannustukeen?
V: Vaikuttaa. Kustannustukea myönnettäessä otetaan vähennyksenä huomioon Business Finlandin 19.3.–31.12.2020 myöntämästä Liiketoiminnan kehitysrahoituksesta häiriötilanteissa 70 prosenttia.
K: Haluaisin peruuttaa hakemuksen. Miten se tehdään?
V: Hakemuksen voi perua ennen kuin siitä on tehty päätös lähettämällä sähköpostiviesti Business Finlandin kirjaamoon osoitteeseen kirjaamo@businessfinland.fi. Laita viestin aihekenttään: "Hakemuksen peruutus xxxx/31/2020 Yrityksen nimi" (= diaarinumero ja yrityksen nimi).
K: Haluan palauttaa rahoituksen. Miten se tehdään?
V: Jos haluat luopua projektista ja palauttaa jo maksetun ennakon takaisin, lähetä viesti kirjaamoon kirjaamo@businessfinland.fi. Mainitse viestissä projektin diaarinumero ja yrityksen nimi. Lähetämme rahoituksen palauttamiseksi tilinumeron ja maksuohjeet maksatuspäätösilmoituksessa.
K: Miten toimin, jos kaikki suunnitellut kustannukset eivät ole toteutuneet?
V: Raportoi kaikki projektissa syntyneet kustannukset. Rahoitusta maksetaan hyväksyttävistä kustannuksista rahoituspäätöksen prosenttiosuuden mukaan. Jos kustannukset jäävät alle kustannusarvion, voit loppuraportissa nostaa muiden kustannusten osuuden 30 prosenttiin päätöksenmukaisen 20 prosentin sijasta. Muut kustannukset ovat prosenttiosuus palkka- ja ostopalvelukustannusten yhteissummasta.
K: Pitääkö tehdä muutosilmoitus, jos kustannusarvio toteutuu vain osittain?
V: Projektille raportoidaan kaikki syntyneet kustannukset. Jos kustannuslajikohtaisesti toteutuma poikkeaa yli 20 % kustannusarviosta, yrityksen pitää toimittaa muutoshakemus. Muutoshakemusta ei tarvita kustannuslajien väliseen muutokseen, joka on suuruudeltaan enintään 20 % projektin kustannusarviosta. Jos projekti toteutetaan esimerkiksi yrityksen omin voimin eikä ostopalvelukustannuksia tilitetä, palkkakustannusten muutos voi olla enintään 20 % kokonaiskustannuksista. Jos kokonaiskustannukset on 12.500 euroa, muutos voi olla enintään 2.500 euroa.
K: Miten projektikirjanpito pitää järjestää?
V: Business Finland ei määrittele, minkälainen projektikirjanpidon pitää olla. Ohjeistus rahoitusehdoissa on: "Rahoituksen saajan on järjestettävä kirjanpitonsa siten, että projektista aiheutuneet kustannukset voidaan yksilöidä ja niiden yhteys kirjanpitoon ja kustannustilitykseen voidaan todentaa." Näin ollen esimerkiksi Excel-seuranta on riittävä, jos se täyttää ehdon. Jos projektille arvioidaan syntyvän paljon kustannuksia, projektille kannattaa perustaa oma kustannuspaikka. Se parantaa projektikirjanpidon luotettavuutta ja tilitetyt kustannukset löytyvät helpommin esimerkiksi mahdollisen tarkastuksen yhteydessä.
K: Pitääkö projektille tehdä tilintarkastus?
V: Tilintarkastusta ei tarvitse tehdä. Kustannustilityksen yhteyshenkilön vakuutus projektikirjanpidon ja kustannusten ehtojenmukaisuudesta riittää. Kustannustilityksen yhteyshenkilön vakuutuksen voi antaa yrityksen taloushallinnon tai tilitoimiston kirjanpitäjä.
V: Ei tarvitse. Yrityksen oma taloushallinnon henkilö tai esimerkiksi tilitoimiston kirjanpitäjä voi vahvistaa kustannukset Business Finlandille raportointivaiheessa.
K: Pitääkö projektin kulut olla maksettuina projektin aikana?
V: Projektiin kohdistuvat laskut voi maksaa projektin jälkeen, mutta ennen loppuraportin jättämistä.
K: Kirjataanko avustus taseeseen ja vapautetaan sieltä vai kirjataanko tuloihin?
V: Business Finland ei ota kantaa yrityksen kirjanpitokäytäntöön. Asiakkaan tulee toimia kirjanpitolain ja hyvän kirjanpitotavan mukaisesti.
K: Hyväksytäänkö ohjelmointityön työpanos (osto tai oma) kustannuksiin?
V: Jos projektin suunnitelmassa on ohjelmointityötä, se on hyväksyttävä kustannus.
K: Voiko raporttia täydentää jälkikäteen?
V: Raporttia voi täydentää siihen saakka kunnes se lähetetään asiointipalvelussa. Ennen kuin raportti on otettu käsittelyyn Business Finlandissa, raporttiin voi lähettää täydentäviä tietoja suojatulla sähköpostilla. Viestissä on oltava rahoituksen saajan nimi sekä projektin diaarinumero.
K: Onko myönnetty tuki veronalaista?
V: Verohallinnon ohjeistuksen mukaan elinkeinotoiminnan menojen kattamiseksi maksettavat rahalliset tuet ja avustukset ovat saajalleen eli yritykselle tai yrittäjälle veronalaista tuloa (EVL 4 §). Saatu tuki tai avustus kirjataan yrityksen kirjanpitoon.
Suoriteperusteisessa verotuksessa tuki tai avustus on sen verovuoden tuottoa, jonka aikana se on saatu rahana, saamisena tai muuna rahanarvoisena etuutena (EVL 19 §). Yritysten saamat yleistuet ja avustukset jaksotetaan pääsääntöisesti tukipäätöksen tekopäivän mukaan. Kohdennetut koronatuet, joiden saaminen edellyttää kustannusten syntymistä, jaksotetaan samassa tahdissa syntyvien kustannusten kanssa.
K: Sisältääkö tuki alvin?
Ei sisällä. Myös Business Finlandille tilitettävät kustannukset raportoidaan pääsääntöisesti arvonlisäverottomina.
K: Pitääkö kirjanpidossa erottaa omaksi kustannuspaikaksi projektin henkilöstön palkat ja pitääkö olla per henkilö eroteltuna?
V: Projektiin käytetyn työajan tuntikohtaista seurantaa ei vaadita, mutta rahoituksen saajan on pystyttävä osoittamaan, ketkä ovat tehneet työtä projektille ja mitkä ovat heille maksetut, ennakonpidätyksen alaiset kokonaisrahapalkat projektin aikana.
K: Jos yritys on saanut samaan aikaan palkkatukea, vaikuttaako se rahoitukseen?
V: Vaikuttaa. Business Finlandin tuki ei voi kohdistua sellaiseen kustannuserään, johon kohdistuu sellaista tukea, joiden ehdoissa kielletään muu julkinen tuki (esimerkiksi palkkatuki).
K: Jos palkkoja maksetaan kerran kuukaudessa, ja niiden pitää olla maksettu raportointivaiheessa, niin pitääkö odotella sen takia kuun loppuun?
V: Kyllä. Kaikkien kustannusten pitää olla maksettu, kun loppuraportti lähetetään Business Finlandille.
K: Miten työntekijän tunnit projektille pitää osoittaa? Pitääkö olla tuntikirjanpito?
V: Tuntikirjanpitoa ei tarvita.
K: Ovatko johdon, omistajien ja perheenjäsenten palkat hyväksyttäviä?
V: Ovat hyväksyttäviä kustannuksia silloin, kun kohdistuvat suoraan projektin toteuttamiseen.
V: Vain lakisääteiset eläkemaksut hyväksytään, ei vapaaehtoisia. Henkilösivukustannuksiin sisältyvät muun muassa arkipyhät, loma-ajan ja sairausajan palkka ja lomaraha, sosiaaliturvan kustannukset sekä muut työvoimakustannukset, esimerkiksi rekrytointikustannukset, henkilöstökoulutus, luontoisedut sekä työ- ja suojavaatteet.
K: Voiko käyttämättömistä sivukuluista siirtää muille kustannuspaikoille?
V: Henkilösivukustannukset ovat enintään 30 prosenttia palkkakustannuksista. Jos henkilösivukustannuksia ei kerry kustannusarvion mukaisesti, niitä ei voi tilittää Business Finlandille. Näin voi käydä esimerkiksi, jos projektille tilitetään ulkomailta Suomeen tulevien henkilöiden tai ulkomailla työskentelevien henkilöiden palkkoja.
K: Mitä tarkoitetaan intressiostoilla?
V: Intressiostolla tarkoitetaan sellaista ostoa, jossa rahoituksen saaja ostaa tavaraa tai palvelua intressiyritykseltä. De minimis -rahoituksessa intressiostoina sallitaan ainoastaan saman konsernin sisältä tehtävät hankinnat, muita intressiostoja ei hyväksytä.
Intressiyrityksen määritelmä: Yritykset ovat toistensa intressiyrityksiä, jos toisen yrityksen koko osakepääomasta tai vastaavasta omasta pääomasta vähintään 20 prosenttia on välittömästi tai välillisesti toisen yrityksen omistuksessa tai hallinnassa. Business Finland voi katsoa yritykset intressiyrityksiksi myös, jos toinen yritys voi käyttää määräysvaltaa toisessa yrityksessä tai muulla tavoin vaikuttaa siihen, mistä toinen yritys tekee hankintoja. Tällainen tilanne voi syntyä esimerkiksi hallituksen jäsenyyden, vastuuhenkilöiden, perheenjäsenten tai työntekijänä ja/tai rahoittajana toimimisen kautta.
V: Intressiostoja ei hyväksytä. Samaan konserniin kuuluvilta yrityksiltä ostot ok.
K: Pitääkö hankkeessa tarvittavia palveluja ostaa rekisteröityneeltä palveluntuottajalta (kuten innovaatiosetelissä)?
V: Palvelujen tarjoajan voi valita vapaasti.
K: Voiko ostopalveluita hankkia ulkomaiselta yritykseltä?
V: Euroopan sisämarkkina-alueelta tehdyt hankinnat rinnastetaan kotimaisiin hankintoihin. Ulkomaiselta konserniyhtiöltä ostettavista palveluista tulee olla maininta rahoituspäätöksen erityisehdoissa.
K: Mitä asiantuntijapalveluita voi sisällyttää Business Finlandin häiriötilannerahoitukseen?
V: Rahoitusta voidaan myöntää asiantuntijapalveluiden ostoon, jos ne ovat projektisuunnitelmassa ja syntyneet projektin aikana ja ne näkyvät yrityksen kirjanpidossa. Projekti voi alkaa, kun Business Finland on vastaanottanut yritykseltä hakemuksen, jossa on riittävät tiedot hakemuksen käsittelyyn. Business Finland ei rahoita ennen projektin alkua syntyneitä kustannuksia, joten esimerkiksi konsultin hakemuksen tekemiseen liittyvä palkkio ei ole hyväksyttävä kustannus.
K: Ovatko hakemuksen valmisteluun ja raportointiin liittyvät kulut hyväksyttäviä kustannuksia?
V: Eivät ole. Business Finlandin de minimis -rahoitusehtojen mukaan vain projektin aikana syntyneitä kustannuksia voidaan hyväksyä kustannuksiksi. Hakemuksen valmisteluun liittyvät kustannukset syntyvät ennen projektijakson alkua. Projektin raportointiin liittyvät kustannukset ovat yleiskustannuksia, jotka sisältyvät muihin kustannuksiin.
K: Tilitetäänkö ostot alv:n kanssa vai sisältäen alv:n?
K: Mitä ovat muut kustannukset? Mitä kustannuksia ne kattavat?
V: Muita kustannuksia ovat yleis-, matka-, aine- ja tarvikekustannukset, tilavuokrat sekä laiteostot, laitepoistot ja -vuokrat (ml. pilvipalvelut). Kustannuksia ei raportoida Business Finlandille eikä niiden tarvitse sisältyä rahoituksen saajan projektikirjanpitoon.
K: Mitä tarkoittaa, että muita kuluja ei tarvitse raportoida?
V: Muita kuluja ei tarvitse sisällyttää projektikirjanpitoon eikä niitä tarvitse eritellä loppuraportissa.
K: Mitä tarkoittaa, että muiden kustannusten yläraja on nostettu 30 prosenttiin?
V: Jos projektisi palkka- ja ostopalvelukustannukset toteutuvat rahoituspäätöksen kustannusarviota pienempinä, voit loppuraportissa ilmoittaa muita kustannuksia enintään 30 %. Alla esimerkkilaskelma: