Media ja viihde muodostavat yhteensä 2 000 miljardin dollarin globaalin, nopeasti kasvavan liiketoiminta-alueen. Vuoteen 2022 mennessä alan arvioidaan kasvavan 2 500 miljardiin dollariin. Suomen peliteollisuus on huikea 2000-luvun menestystarina Remedyn, Supercellin, Colossal Orderin ja Seriouslyn kaltaisten yritysten ansiosta. Voidaanko sama toistaa muillakin viihteen aloilla?
Entertainment Finland -ohjelman tavoitteena on auttaa suomalaista viihdeteollisuutta kasvamaan kansainväliseksi menestystarinaksi. Ohjelma jatkuu vuoteen 2022 saakka.
Tavoitteita ovat esimerkiksi:
- Viihdeteollisuuden viennin kaksinkertaistuminen vuoteen 2025 mennessä
- Yli 10 miljoonan euron liikevaihdon vientiyritysten määrän kaksinkertaistuminen vuoteen 2025 mennessä
- Kansainvälisesti tunnettujen menestysbrändien luominen
- Ulkomaisten sijoitusten määrän kasvu
- Yksittäisistä tuotannoista kohti skaalautuvaa, kansainvälistä liiketoimintaa
- Esimerkiksi pelialan parhaiden käytäntöjen siirto musiikki- ja audiovisuaalisen alan yrityksiin
- Suomalaisen viihdeteollisuuden arvoverkoston vahvistaminen ja uudistaminen
- Tuotanto- ja jakeluekosysteemien uudistaminen teknologiaa ja liiketoimintaa kehittämällä, kuten eSports
Palvelut
Sparraus ja vertaisoppiminen
- Kasvu, vienti, liiketoimintamallit, rahoitus, tuotekehitys
Verkostot
- Tapahtumat, asiantuntemus, kontaktit, globaali verkosto, markkinoiden mahdollisuudet
Rahoitus
- Explorer: messut, markkinaselvitykset, asiantuntijan palkkaaminen
- Tempo: liiketoimintakonseptin testaus, kansainväliseen kasvuun valmistautuminen, asiakaspalautteen hankinta
- Tutkimus-, kehitys- ja innovaatio: uudet skaalattavat tuotteet, palvelut ja konseptit
Tutustu tarkemmin pelialan rahoitukseen.
Kohderyhmänä viihdealan kasvuyritykset
Entertainment Finland -ohjelma on suunnattu suomalaisille kasvuhakuisille ja -kykyisille viihdeteollisuuden yrityksille, jotka:
- tavoittelevat merkittävää kansainvälistä liikevaihtoa
- kehittävät innovatiivisia sisältöjä ja palveluja globaaleille markkinoille
- rakentavat kilpailuetunsa digitaalisille teknologioille
Kohderyhmänä ovat:
- Pelialan yritykset
- Musiikkialan yritykset
- Audiovisuaalisen alan yritykset
- Viihdebrändit, -alustat ja -sisällöt
- Tapahtuma-alan yritykset
- Muut liiketoiminta-alueet, jotka hyödyntävät viihdealan ratkaisuja
Tule mukaan
Kiinnostuitko ohjelmasta? Ota meihin yhteyttä.