Suomi, Tanska, Ruotsi, Norja ja Islanti rakentavat yhteisen paviljongin Japanin Osakassa vuonna 2025 järjestettävään maailmannäyttelyyn. Japani on maailman neljänneksi suurin talous ja Suomen toiseksi tärkein kauppakumppani Aasiassa. Yhteispohjoismainen hanke esittelee noin 1,7 miljoonalle vierailijalle maiden innovaatioita ja luo mielikuvaa Pohjoismaista mielenkiintoisina ja luotettavina kauppakumppaneina ja vihreän siirtymän edelläkävijöinä.
Yhteispohjoismainen osallistuminen EXPO 2025 Osakaan tukee ja vahvistaa entisestään Japanissa vallalla olevaa myönteistä kuvaa pohjoismaista ja vahvistaa erinomaista Suomi-kuvaa. Yhteispohjoismainen malli tuo Suomelle ja mukana oleville yrityksille mukanaan hyötyjä, kuten laajempaa näkyvyyttä ja uusia verkostoja. Vaikka hanke on yhteinen, saa Suomi esille myös omia yrityksiä ja erityispiirteitä.
Pohjoismaiden yhteinen konsepti on nimeltään "Nordic Circle", japaniksi
Osakan maailmannäyttelyn pääteema on Tulevaisuuden yhteiskunta, "Designing Future Society for Our Lives". EXPO 2025 Osaka kestää kuusi kuukautta. Tapahtumapäivät ovat 13.4.- 13.10.2025. Maailmannäyttelyssä arvioidaan vierailevan yhteensä noin 28 miljoonaa osallistujaa. Pohjoismaiden "Nordic" paviljongin odotettu kävijämäärä on noin 1,7 miljoonaa vierasta.
Pohjoismainen konsepti rakentuu maille yhteisten luottamus- ja luontoarvojen ympärille. Pohjoismaiden hankkeessa on kolme teollista teemaa: vihreä siirtymä, liikkuvuus ja yhteydet sekä terveys ja hyvinvointi, jotka näkyvät erityisesti paviljongin ohjelmasisällöissä ja yritysten tapahtumissa. Lisäksi hankkeella on kaksi läpileikkaavaa teemaa: kestävyys ja digitaalisuus. Suomen osalta hankkeen toteutuksesta vastaa Business Finland.
Pohjoismaiden paviljonki
Pohjoismaisen paviljongin suunnittelu- ja rakennutuskilpailutuksen voitti italialainen arkkitehtitoimisto Rimond. Rimond työskentelee yhteistyössä useiden eri toimistojen kanssa ja yhteenliittymällä on kokemusta useista aikaisemmista maailmannäyttelyistä.
Paviljonkirakennuksesta tulee 1 200 neliömetrin kokoinen puurakennus, joka nousee 17 metrin korkeuteen. Paviljonki suunnitellaan ja rakennetaan siten, että se on mahdollista purkaa ja käyttää uudelleen maailmannäyttelyn jälkeen. Ajattomuutta ja kestävyyttä henkivä rakennus kätkee sisälleen paitsi yleisölle avoimen Pohjoismaisen näyttelyn, kokouskeskuksen ja pienen toimiston myös kattoterassin ja -ravintolan sekä Nordic-henkisen puutarhan.
Suomalaisille yrityksille Expo 2025 tarjoaa mainion mahdollisuuden hyötyä Suomen ja muiden Pohjoismaiden positiivisesta maineesta Japanissa. Pohjoismainen paviljonki itsessään on ainutlaatuinen tapahtumapaikka, joka rakennetaan heijastamaan maille yhteisiä arvoja. Vaikuttava paviljonki ja sen tarjoamat kokouspalvelut tarjoavat alustan yritysten omille kutsuvierastapahtumille. Paviljongin yhteistyökumppanit saavat myös merkittävää markkinointinäkyvyyttä maailmannäyttelyprojektin aikana.
Projekti etsii yhteistyökumppaneita eri teollisuuden aloilta ja erilaisilla osallistumisvaihtoehdoilla pääkumppanuuksista pienempiin inkind-yhteistyökumppanuuksiin. Yritykset, jotka liittyvät Expo 2025 -projektiin, pääsevät hyödyntämään kumppanuusstatusta Japanin markkinalla, joka arvostaa suhteita ja panosta oman maan ehdottomaan kärkitapahtumaan.
Projektin kumppanuuskategoriat ovat Platinum 300 000 €, Gold 100 000 € ja Silver 50 000 €. Ota yhteyttä varakomissaari Mira Virkkuseen, mikäli yrityksesi toimii Japanissa ja on kiinnostunut kuulemaan lisää yhteistyöstä.
Maailmannäyttelyt ovat vanhimpia ja suurimpia kansainvälisiä tapahtumia ja niitä on järjestetty vuodesta 1851 lähtien. Maailmannäyttelyt, eli Expot, järjestetään noin joka viides vuosi ja ne kestävät kuusi kuukautta. Tapahtuma on alusta, jossa eri maat jakavat parhaita kokemuksiaan, innovaatioitaan ja työskentelevät yhdessä. Expot ovat uniikkeja tapahtumia, joissa yritykset ja maailman maat voivat yhdistää voimansa ja rakentaa pitkäkestoisia suhteita kaupallisissa, sosiaalisissa ja yhteiskunnallisissa asioissa.
Partnerships, project management