Kampanja kiihdyttää generatiiviseen tekoälyyn liittyvää innovaatiotoimintaa, jolla lisätään yritysten globaalia kilpailukykyä.
Generatiivinen tekoäly -kampanja keskittyy ensisijaisesti teknologiayrityksiin ja ICT-toimialaan. Tavoitteena on helpottaa vertaisoppimista näillä aloilla, kannustaa parhaiden käytäntöjen omaksumista ja aktivoida yrityksiä hyödyntämään generatiivista tekoälyä tuotteiden, palveluiden ja liiketoimintamallien kehittämiseen.
Kampanja toimii tiiviissä yhteistyössä Teknologiateollisuus ry:n kanssa, joka on tehnyt merkittäviä investointeja tekoälyn hyödyntämisen nopeuttamiseksi. Tärkeimpiä toimenpiteitä ovat jäsenyritysten tekoälyprojekteihin sijoittaminen, AI Finland -verkoston perustaminen ja uuden tekoälytutkimuskeskuksen luominen Aalto-yliopistoon.
Business Finland on keskeisessä roolissa yritysten aktivoimisessa ja rahoittamisessa. Mahdollistamalla verkostoitumisen, vertaisoppimisen ja nopean tiedon siirron Business Finland edistää yhteistyötä ja innovaatioita.
McKinseyn mukaan generatiivisella tekoälyllä on potentiaalia lisätä tuottavuutta jopa 40 prosenttia, ylittäen aiemmat tekoäly- ja analytiikkamenetelmät.
Generatiivinen tekoäly on osa tekoälyn laajaa kenttää. Toisin kuin perinteinen tekoäly, joka suorittaa tiettyjä tehtäviä, generatiivisella tekoälyllä on huomattava kyky: se voi luoda uutta ja alkuperäistä dataa. Tämä kyky syntyy usein oppimalla olemassa olevasta datasta.
Generatiivinen tekoäly on kehittynyt historiallisista juuristaan tämän päivän kielimalleiksi, OpenAI:n Chat GPT julkaistiin vuoden 2022 lopussa , mikä yhdisti tutkimuksen ja käytännön tavalla, joka mahdollisti kaikille vuorovaikutuksen tämän kielimallin kanssa. Vuonna 2023 nähtiin lukuisten muidenkin laajojen kielimallien esiinmarssi.
Generatiivinen tekoäly nähdään laajalti seuraavana suurena teknologisena läpimurtona sitten internetin keksimisen. Vaikka se saattaa tällä hetkellä olla hypen huipulla, on edelleen tärkeää, että yritykset osallistuvat aktiivisesti sen kehittämiseen ja hyödyntämiseen.
Kampanja keskittyy ensisijaisesti korkean teknologian yrityksiin ja tieto- ja viestintätekniikan (ICT) toimialalle.
Kampanjaan liittyminen on helppoa ja maksutonta: tilaa uutiskirje, jossa kerromme kampanjan aktiviteeteista!
Aineistot
Ota
yhteyttä