Haluatko kehittää yrityksesi kilpailukykyä ja luoda ratkaisuja, joilla on kysyntää Suomessa ja maailmalla? Creative Immersive -ohjelma aktivoi luovia aloja, mukaan lukien peliala, kehittämään uusia ratkaisuja ja kasvamaan.
Tietoa ohjelmasta
Ohjelmamme edistää luovan ajattelun, muotoiluajattelun ja digitaalisen suunnittelun hyödyntämistä innovaation ja uudistumisen välineenä kaikilla toimialoilla. Lisäksi ohjelma tukee luovien alojen ja XR-teknologiatoimijoiden yhteistyötä. Tervetuloa mukaan!
Tavoitteemme on rakentaa poikkialaisia ekosysteemejä, joissa eri alojen huippuosaajat yhdistävät voimansa. Tuloksena saamme radikaaleja ratkaisuja, jotka eivät pelkästään täytä markkinoiden tarpeita vaan ylittävät odotukset. Tule mukaan ohjelmaan, jossa luovuus toimii yrityksesi menestyksen moottorina.
Ohjelma on tarkoitettu yrityksille, jotka haluavat kehittää uusia tuotteita, palveluita tai liiketoimintamalleja luovuuden ja teknologian rajapinnassa. Olitpa pelistudio, XR-kehittäjä, teollisuuden toimija tai luovan alan yritys – tämä on tilaisuutesi kasvaa, verkostoitua ja uudistua! Mukaan kutsutaan myös koulutus- ja tutkimusorganisaatioita rakentamaan tulevaisuuden innovaatioekosysteemejä.
Ohjelma on alusta verkostoitumiselle, yhteistyölle ja vertaisoppimiselle. Tarjoamme tutkimustietoa toimialasta ja väylän Business Finlandin rahoitusmahdollisuuksiin.
Ohjelma tukee elinkeinon ja julkisen sektorin yhteistyönä laadittuja kasvusopimuksia sekä valtion tutkimus- ja kehitysrahoituksen linjauksia edistää luovan talouden kasvua ja kansainvälistymistä. Suuntaamme vuodesta 2025 lähtien 9 miljoonaa euroa vuosittain luovien alojen t&k-toimintaan.
Luovat alat vauhdittavat myös Suomen kasvua. Luovan talous voidaan määritellä seuraavien liiketoiminta-alueiden kautta: skaalautuvat/monistettavat sisällöt (musiikki, kirjallisuus, pelit), luovat palvelut sekä tapahtuma-ala. Vuonna 2023 luovilla aloilla oli noin 11 600 vuosiliikevaihdoltaan vähintään 50 000 euron kokoista yritystä. Yritysten liikevaihto oli noin 13,5 miljardia euroa, ja ne työllistivät noin 54 800 henkilötyövuotta. Liikevaihdollisesti tarkasteltuna skaalautuvien sisältöjen yritysten liikevaihto oli 7,5 miljardia euroa, luovien palvelujen yritysten 3,4 miljardia euroa ja tapahtuma-alan sekä taide- ja kulttuuripalvelujen yritysten liikevaihto 2,6 miljardia euroa. (Lähde: Luovan talouden kasvustrategia 2025–2030)
Ohjelma vastaa myös maailmanlaajuiseen markkinamahdollisuuteen: immersiivisten teknologioiden ja metaversumin markkinan arvioidaan kasvavan jopa 13 biljoonaan dollariin vuoteen 2030 mennessä.
Suomella on vahva osaaminen luovissa aloissa ja XR-teknologioissa, ja nyt on aika yhdistää ne. Business Finlandin rooli on keskeinen näiden alojen linkittämisessä ja uuden liiketoiminnan synnyttämisessä.
Luovan alan kasvua rakennetaan yhteistyössä; Business Finland edistää luovan alan kasvua ja kansainvälistymistä yhdessä toimialajärjestöjen ja ministeriöiden kanssa.
Ohjelmamme toimii tiiviissä yhteistyössä myös luovien alojen kasvusopimuksien kanssa. Kasvusopimukset ovat uudenlainen tapa käydä jatkuvaa vuoropuhelua julkisen sektorin ja elinkeinoelämän välillä. Kasvusopimus on konkreettinen toimintasuunnitelma, jossa julkinen sektori ja eri toimialojen edustajat määrittelevät yhdessä alan tulevaisuuden kasvu- ja kehitystavoitteet ja tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuudet.
Kasvusopimuksen tavoitteena on käytännön toimin tukea alan yritysten kehittymistä, kasvua ja kansainvälistymistä. Sopimuksissa on avattu kunkin toimialan nykytilaa ja ehdotettu tavoitteita ja toimenpiteitä.
Ohjelman keskiössä ovat:
Creative Immersive Experiences -ohjelman tavoitteena on auttaa luovia aloja uudistumaan, sekä edistää luovan sektorin sekä palveluiden ja digitaalisen muotoilun hyödyntämistä kaikilla toimialoilla. Lisäksi ohjelma tukee luovien alojen ja XR-teollisuuden yhteistyötä.
Business Finlandin tavoitteet ohjelmalle ovat:
Kampanja tukee Business Finlandin Immersive Digital Life -missiota.
Ota yhteyttä
Kampanjan aineistot